x
Učitavanje

6.2 Studije slučaja s pozitivnim i negativnim primjerima utjecaja računalne tehnologije na osobni život i društvo

Što ću naučiti?
Europska unija - Zajedno do fondova EU
Prethodna jedinica Sljedeća jedinica
Sadržaj jedinice icon sadržaj jedinice

Na početku...

Marina je zapisala u svoj dnevnik: "Danas je u naš razred došla Sanja, učenica koja se rodila s deformiranim šakama i teško se njima služi. Odmah mi se svidjela njezina prirodnost i pristupačnost. Pozvala sam je da sjedne u moju klupu. Pitala sam se kako će ona pratiti nastavu i pisati bilješke, sigurno će joj biti teže nego ostalim učenicima. Međutim, Sanja je donijela računalo i na njemu poseban program za upisivanje teksta, a sve je naredbe davala posebnim mišem kojim se upravlja nogama. To mi je bilo jako zanimljivo i bila sam sretna da je tako nešto izumljeno."

Asistivni miš
Četiri primjera računalnih miševa kojima se upravlja nogom.

Asistivna tehnologija

S napretkom tehnologije, osobe s invaliditetom mogu povećati svoju kvalitetu života. Tako postoje prilagođene tipkovnice, računalni miševi i ostala pomagala pomoću kojih se može lakše upravljati računalima.

Također, postoje i programska rješenja u kojima je prilagođena veličina slova i kontrast za slabovidne osobe, knjige u digitalnom obliku koje netko čita, zatim videomaterijali za gluhe osobe, upravljanje očima, odnosno pogledom itd.

Jednom riječju, takvu tehnologiju nazivamo asistivnom, a dolazi od riječi asistencija ili pomaganje.

Asistivna tehnologija

Asistivna tehnologija obuhvaća sve uređaje, opremu, računalne programe ili druge proizvode koji se koriste za povećanje, održavanje ili poboljšanje funkcionalnih sposobnosti osoba s invaliditetom.

Asistivna tipkovnica
Asistivna tipkovnica namijenjena za poboljšavanje funkcionalnosti osoba s invalidititeom.

U većini operacijskih sustava (Windows, Mac OS, IOS, Linux, Android) ugrađene su pomoćne tehnologije koje osobama s invaliditetom omogućavaju korištenje tog sustava i služe za upravljanje perifernom pomoćnom opremom i prilagođenim programima.

Kako promijeniti postavke za osobe s invaliditetom u operacijskom sustavu Windows 10, pogledaj u videu:

Olakšani pristup - Windows 10

Izradi vježbu

Na operacijskom sustavu koji koristiš pronađi postavke za osobe s invaliditetom. Istraži koje se prilagodbe mogu postaviti.

Isprobaj sljedeće prilagodbe, po potrebi otvori program za pisanje da vidiš efekte prilagodbe:

  • uvećaj tekst na ekranu
  • promijeni debljinu pokazivača (kursora)
  • uključi povećalo koje će biti stalno prisutno na ekranu
  • postavi visoki kontrast s crnom podlogom
  • uključi mogućnost Pripovjedač i provjeri kako funkcionira
  • promijeni pozadinu titlova da bude neprozirna radi lakšeg čitanja
  • uključi zaslonsku tipkovnicu
  • upravljaj mišem pomoću tipkovnice, odnosno strelicama na tipkovnici.

Projekt

Izradi plakat, prezentaciju ili umnu mapu o uređajima i programima koji pomažu osobama s invaliditetom u lakšem korištenju računala.

Uređaje i programe razvrstaj prema skupinama osoba s pojednom vrstom oštećenja:

Inspiraciju možeš  potražiti na stranici eglas.

Kako tehnologija utječe na nas?

Sve više vremena provodimo na društvenim mrežama kako bismo "razgovarali" s prijateljima, koristimo GPS da dođemo do željenog odredišta, koristimo web da saznamo razne informacije... Tehnologija nam svakako olakšava živote, no je li pametno toliko oslanjanje na tehnologiju?

Utjecaj tehnologije
Četveročlana obitelj tijekom objeda. Dok otac drži tablet i na njemu prati utakmicu, majka slika selfie sebe i jela, kćer se dopisuje, a sin igra igricu.

O pozitivnim i negativnim utjecajima tehnologije na naš osobni život i društvo pokušat ćemo saznati provodeći istraživački projekt.

Projektni zadatak

U dogovoru s nastavnikom podijelite se u 6 grupa od 3 do 4 člana, ovisno o veličini razreda. Zadatak je istražiti kako tehnologija utječe na nas, naše prijatelje i cjelokupno društvo. Rezultate istraživanja napišite u zajedničkom dokumentu prema želji, iz programskog paketa Office 365.

Kako raditi i surađivati na zajedničkom dokumentu, pogledajte u modulu Internet.

Svaka grupa izradit će svoj dio, a zatim ostatku razreda prezentirati svoj uradak. Literaturu potraži u dogovoru s nastavnikom.

Nisu sve stranice relevantne, svakako navedi izvore iz kojih si prikupljao/prikupljala podatke.

Istražit ćemo utjecaj tehnologije na:

  • zdravlje ljudi
  • svakodnevni život i razvoj društva
  • odabir zanimanja
  • obrazovanje
  • razvoj djece i mladih
  • okoliš

Zadatak 1.

Grupa 1: Utjecaj tehnologije na zdravlje ljudi

Samostalno istražite i zatim zapišite u svom dokumentu. 

  • Koji su negativni utjecaji pametnih telefona (oslabljen vid, bakterije na uređaju, korištenje mobitela tijekom vožnje automobila, ovisnosti...). Navedite i objasnite.
  • Napišite preporuke za primjereno korištenje mobitela radi ublažavanja navedenih problema. 
  • Proučite napredak u medicini (dijagnosticiranje i liječenje bolesti).
  • Sagledajte ergonomiju radnog mjesta za računalo te dijelova računala radi očuvanja zdravlja i kvalitetnijeg rada na računalu (potkrijepiti slikama i uputama).
  • Napravite pokaznu vježbu u razredu kako se opuštati za vrijeme dugotrajnog rada na računalu. Snimite video!

Zadatak 2.

Grupa 2: Utjecaj tehnologije na svakodnevni život i razvoj društva

Samostalno istražite i zatim zapišite u svom dokumentu.

  • Koji su pozitivni i negativni učinci tehnologije u svakodnevnom životu (dostupnost informacija, lakši poslovi, komunikacija..., zatrpanost informacijama, stres, društveni život, robovanje tehnologiji, ovisnost o tehnologiji...). Navedite i objasnite.
  • Proučite kako se pod utjecajem tehnologije mijenjao društveni život posljednjih 50-tak godina (izlasci, druženja, vrste zabave...)
  • Napravite anketu kojom ćete u razredu provjeriti koliko sati dnevno učenici koriste mobitel (prijedlog: 30 min, 1 - 2 sata, 3 - 5 sati, 6 - 8 sati, više od 8 sati...) i za koju ga namjenu ponajprije koriste (prijedlog: zabava, igre, komunikacija, posao...). Predloženi alat za izradu ankete jest mentimeter koji će zorno, u obliku grafikona, prikazati rezultate.

Zadatak 3.

Grupa 3: Utjecaj tehnologije na tržište rada

Samostalno istražite i zatim zapišite u svom dokumentu. 

  • Istražite koja su zanimanja nestala zbog toga što ih je preuzela tehnologja, a koja zanimanja ne može zamijeniti tehnologija.
  • Koja će se zanimanja pojaviti u budućnosti?
  • Može li računalo ili robot zamijeniti čovjeka, ako može, u kojim područjima?
  • Pronađite film o umjetnoj inteligenciji koja zamjenjuje ljude u nekom području ili područjima.

Zadatak 4.

Grupa 4: Utjecaj tehnologije na obrazovanje

Samostalno istražite i zatim zapišite u svom dokumentu. 

  • Koliko tehnologija utječe na formalno (školsko), a koliko na neformalno obrazovanje?
  • Proučite i analizirajte koje su prednosti, a koji nedostaci on-line obrazovanja.
  • Koje su prednosti i nedostaci u primjeni informacijsko-komunikacijske tehnologije (IKT) u obrazovanju, na primjer u školi?
  • Što mislite o provođenju on-line ispita, koje su prednosti, a koji nedostaci u usporedbi s ispitima na papiru?
  • Kako biste potkrijepili gornje zaključke, izradite on-line kviz pa prezentirajte koje su mu prednosti, a koji nedostaci u odnosu na kviz u papirnatom obliku. Odaberite nekoliko pitanja vezanih za vašu temu. Jedan od alata za izradu kviza jest popularni Kahoot. Ili program Forms u Officeu 365.

Zadatak 5.

Grupa 5: Utjecaj tehnologije na razvoj djece i mladih

Samostalno istražite i zatim zapišite u svom dokumentu. 

  • Proučite savjete koje daju psiholozi o početku korištenja tehnoloških naprava u dječjoj dobi.
  • Koji se problemi javljaju kod djece i mladih ako su nekontrolirano izloženi utjecaju tehnologije? (pamćenje, koncentracija, raspoloženje, san, ovisnost...)
  • Istražite što je to Dunbarov broj i na što se odnosi.
  • Problem ovisnosti o tehnologiji odnosno internetu (ovisnost o društvenim mrežema, on-line igrama, kockanju, on-line kupnji...).
  • Napišite preporuke za zdraviji život uz manje tehnologije i podijelite ih sa svojim razredom na nekom on-line zidu. Nakon mjesec dana provedite ispitivanje i anketu je li se tko i u kojoj mjeri pridržavao preporuka.

Zadatak 6.

Grupa 6: Utjecaj tehnologije na okoliš

Samostalno istražite i zatim zapišite u svom dokumentu. 

  • Problem zbrinjavanja tehnološkog otpada (računala, mobitela i sl.). Pronađi film koji pokazuje kako se i gdje zbrinjava (u zemljama trećeg svijeta)
  • Recikliramo li dovoljno? Navedite točne adrese i tvrtke koje se bave zbrinjavanjem tehnološkog otpada (EE otpada) na području vaše županije.
  • Što je održivi razvoj i kako je povezan s tehnologijom?
  • Pozitivni utjecaji tehnologije: specijalizirani sustavi za zaštitu od potresa, tsunamija i ostalih katastrofa u prirodi.
  • U dogovoru s nastavnikom, pokrenite u školi akciju zbrinjavanja elektronskog otpada u koju će se uključiti učenici i djelatnici škole. Izradite plakat kojim ćete ih motivirati da se uključe u akciju!

Nakon što su sve grupe prezentirale svoje radove, pokušajte odgovoriti na nekoliko pitanja. 

Znanost o radu koja se bavi prilagođavanjem radne sredine čovjeku naziva se  
.
null
null

Razvrstaj učinke tehnologije na svakodnevni život pojedinca.  

ovisnost o tehnologiji

Pozitivni učinci

Negativni učinci

null
null
Područje računalne znanosti koje se bavi razvojem inteligentnih alata (strojeva, aparata, aplikacija) koji reagiraju i uče kao ljudi naziva se
inteligencija.
null
null

Najveća je prednost on-line obrazovanja u tome što možemo raditi od kuće u vrijeme kad nam to najviše odgovara.

null
null
Granica broja ljudi s kojima pojedinac može održavati stabilne društvene odnose naziva se
broj,
a postavljena je na 
osoba.
null
null

Tehnološki otpad prepoznaje se po kratici:

null
null

...i na kraju

Tehnološki napredak utječe na naše živote u velikoj mjeri. Znatno je ubrzao ekonomski i socijalni razvoj čovječanstva. Naravno, postoje i posljedice takvoga razvoja, kako za čovjeka tako i za prirodu. Tehnologiju ćemo svakako koristiti, ali je potrebno osvijestiti negativne posljedice i pokušati ih svesti na najmanju mjeru.

Potraži na internetu što nas čeka u budućnosti. Pretpostavka je da će umjetna inteligencija preuzeti velik dio poslova, ali neće zamijeniti čovjeka! :)

Povratak na vrh