x
Učitavanje

5.3 Primjena računanja s razlomcima

Što ću naučiti?
Europska unija - Zajedno do fondova EU
Prethodna jedinica Sljedeća jedinica
Sadržaj jedinice icon sadržaj jedinice

Na početku...

Za početak jedinice, pogledaj animaciju u kojoj osobni vozač Janko vozi gospođu Šteficu u posjet prijateljima i odgovori na postavljena pitanja.

Kada se 1 h i 10 minuta pretvori u razlomak, dobije se 1 1 6 h.

Zbroji se vrijeme koje je vozač proveo vozeči po gradu i van grada:

2 1 5 + 3 1 6 = 11 5 + 19 6 = 66 + 95 30 = 161 30 = 5 11 30 h.

Vozač je na putu proveo 5 11 30 h.

Zbroji se i vrijeme kada je vozač čekao gospođu Šteficu:

1 2 3 + 1 1 6 = 5 3 + 7 6 = 10 + 7 6 = 17 6 = 2 5 6 h.

Vozač je čekajući proveo 2 5 6 h.

Potom se zbroji vrijeme koje je vozač proveo na putu i čekajući:

5 11 30 + 2 5 6 = 161 30 + 17 6 = 161 + 85 30 = 246 30 = 41 5 = 8 1 5 h.

Gospođa Štefica treba vozaču platiti uslugu obavljenu za 8 1 5 h.

Kako ga plaća 80 kn po satu, ukupno vrijeme koje je vozač radio za gospođu Šteficu treba pomnožiti sa cijenom jednog sata:

8 1 5 · 80 = 41 5 · 80 = 41 · 16 = 656 kn

Vozač je zaradio 656 kn.


Za računanje vremena, koje bi vozač proveo na putu, treba zbrojiti sva pojedinačna vremena. Prije zbrajanja potrebno je pretvoriti sve sate u minute ili pretvoriti jedan sat i 10 minuta u razlomak.

Ako nas zanima iznos koji je zaradio vozač pri vožnji, potrebno je pomnožiti ukupan broj sati proveden u vožnji s iznosom koji vozač zaradi za jedan sat ( 80 kn ).

Za rješavanje takvog i njemu sličnih problema, potrebno je najprije naučiti računati s razlomcima, a potom i primijeniti naučeno u raznim praktičnim situacijama koje ćeš susresti i u ovoj jedinici.

Dio cjeline

Pokušaj odgonetnuti koji razlomak čini dio koje cjeline.

Pronađi parove.

3 4 od 20
14
1 4 od 56
15
2 3 od 36
24

Pomoć:

Prisjeti se kako "od" u matematičkom jeziku znači puta!

Postupak:

Pomnoži razlomak s cijelim brojem pored njega, no ne zaboravi najprije skratiti sve što se skratiti može!

Mjerne jedinice

Razlomcima se često prikazuje i dio cjeline izražene mjernom jedinicom. Pri rješavanju takvog tipa zadataka najprije procijeni rješenje, potom riješi i provjeri je li rezultat smislen.

Primjer 1.

Koliko je lipa:

a) 1 10 kn

b) 1 5 kn

c) 17 25 kn?

Prisjeti se: 1  kn = 100 lp.

a) 1 10 kn = 1 10 · 100 = 10 lp

b) 1 5 kn = 1 5 · 100 = 20 lp

c) 17 25 kn = 17 25 · 100 = 17 · 4 = 68 lp


Geometrija

Razlomci se mogu naći i u geometrijskim zadacima. Pri rješavanju takvih zadataka bitno je znati osnovne formule za, primjerice, opseg i površinu geometrijskih likova. Ako se i ne možeš prisjetiti formule, skiciraj zadani geometrijski lik i možda ti skica pomogne u tome.

Primjer 2.

Izračunaj opseg i površinu kvadrata kome je stranica duljine 5 1 4 m .

Kvadrat
Kvadrat kome je stranica duljine pet cijelih i jedna četvrtina metra.

Označi zadanu stranicu s a : a = 5 1 4 m = 21 4 m

Prema formuli za opseg pravokutnika o = 4 · a vrijedi: o = 4 · 21 4 = 21 m .

Prema formuli za površinu pravokutnika p = a · a vrijedi: p = 21 4 · 21 4 = 441 16 = 27.5625 m 2 .


Problemski zadaci

U problemskim zadacima zadanim riječima, najprije treba pročitati zadatak s razumijevanjem, ako treba i više puta, a potom prevesti standardni jezik u matematički.

Primjer 3.

Zbroji zbroj brojeva 2 7 i 2 9 s njegovim umnoškom.

Zbroj brojeva 2 7 i 2 9 je 2 7 + 4 9 , umnožak brojeva 2 7 i 2 9 je 2 7 · 4 9 .

Potrebno je zbrojiti zbroj i umnožak spomenutih brojeva (pri zapisivanju koristi zagrade):

2 7 + 4 9 + 2 7 · 4 9 = 2 · 9 + 4 · 7 63 + 8 63 = 18 + 28 63 + 8 63 = 46 63 + 8 63 = 54 63 = 6 7 .


Razlomci u svakodnevici

Pri rješavanju razlomaka u zadacima iz svakodnevnog života, potrebno je najprije dobro pročitati zadatak, ako treba i više puta. Potom zapisati što je zadano i odlučiti koje računske operacije pri rješavanju koristiti, a tek nakon toga prionuti na rješavanje zadataka. Kada završiš s rješavanjem, osvrni se na rješenje i pogledaj ima li tvoje rješenje smisla.

Primjer 4.

Farmaceutkinja izrađuje sirup za kašalj. Planira ga uliti u boce obujma 5 8 litara. Kada je završila s pripremom, dobila je 15 litara sirupa. Koliko boca će joj trebati kako bi prelila sirup?

Kemičarka, ilustracija
Kemičarka koja pravi sirup za kašalj.

Obujam boca je 5 8 litara, a obujam sirupa je 15 litara.

Ona mora RASPODIJELITI sirup u boce, dakle, moraš PODIJELITI ukupan obujam sirupa s obujmom jedne boce.

Farmaceutkinji će biti potrebno 15 : 5 8 = 15 · 8 5 = 3 · 8 = 24 boce sirupa.


Projekt

Pronađi razlomke u svojoj svakodnevici i o njima napiši matematičku priču. Osmisli je, ilustriraj i riješi te prikaži u obliku prezentacije ili plakata.

...i na kraju

Razlomci su svuda oko nas. Kako bismo ih bolje razumjeli i primijenili u svakodnevici, trebali bismo čim više vježbati računske operacije s razlomcima i zadatke s njihovom primjenom u matematici. Jedan korak bliže tome bit ćeš nakon rješavanja zadataka u ovoj jedinici, ali i nakon procjene znanja koja se nalazi ispod ovog teksta.

Procijenite svoje znanje

Povratak na vrh