x
Učitavanje

4.6 Rad

Europska unija, Zajedno do fondova EU
Sadržaj jedinice
Povećanje slova
Smanjenje slova
Početna veličina slova Početna veličina slova
Visoki kontrast
a Promjena slova
  • Verdana
  • Georgia
  • Dyslexic
  • Početni
Upute za korištenje

Na početku...

Što se događa dok dječak gura stol? Umara li se?

Vjerojatno ste često doživjeli da vas pitaju što ste danas radili, što ili gdje radite. Pojam rada povezan je s fizičkim poslovima poput guranja stola, ali i uz opuštajuće mentalne aktivnosti, poput gledanja televizije, ležanja na kauču ili čitanja. U svakodnevnom životu, svaki napor koji se odnosi na fizičko ili mentalno zalaganje povezan je s radom, dok u fizici rad ima točno određeno značenje.

Pogledajmo primjer guranja stola i upoznajmo se s pojmom rada u fizici. U prvom dijelu animacije dječak, djelujući silom, gura stol i pomiče ga s jednog mjesta na drugo. Dječak obavlja rad. U drugom dijelu animacije dječak bezuspješno pokušava pomaknuti stol, umara se, ali ne obavlja rad, jer unatoč tomu što silom djeluje na stol, on se ne miče.

Kada dječak stoji s naprtnjačom na leđima, njegovi mišići naprežu se i umaraju, ali to u fizici nije rad. Tijelo koje ne mijenja položaj kad na njega djeluje sila, ne obavlja rad. Rad se obavlja u slučaju kada dječak podiže školsku torbu s poda i stavlja je na ramena.

Rad je djelovanje sile duž puta. Oznaka za rad je W , što dolazi od engleske riječi work, a mjerna jedinica za rad je džul ( J ).

O čemu ovisi rad?

Primjer 1.

Dva paketa jednake mase na policama različite visine.

Dječak podiže dva paketa jednakih masa na police. Je li obavio jednak rad? Djeluje li istom silom na pakete? Koju silu svladava? Je li podigao pakete na istu visinu?

Dječak podiže pakete s poda silom mišića i svladava silu teže kojom Zemlja privlači paket. Dječak djeluje jednakom silom na oba paketa, jer su njihove mase jednake. Pakete podiže na različitu visinu. Gornja polica je viša, pa zbog duljeg puta na kojem djeluje silom obavlja veći rad.

Rad ovisi o putu na kojem djeluje sila. Što je put veći, to je i rad veći. Rad je razmjeran putu.

W s  

Primjer 2.

Dva paketa različite mase na istoj polici.

Dječak podiže dva paketa različite mase na istu visinu. Je li obavio jednak rad? Djeluje li istom silom na pakete? Koju silu svladava? Je li podigao pakete na istu visinu?

Dječak podiže pakete s poda silom mišića i svladava silu teže kojom Zemlja privlači pakete. Dječak ne djeluje jednakom silom na oba paketa jer njihove mase nisu jednake. Dječak podiže pakete na jednaku visinu. Pri podizanju paketa veće mase djelovat će većom silom i obavit će veći rad.

Rad ovisi o sili koja djeluje na tijelo. Što je sila kojom djelujemo na tijelo veća, to je i rad veći. Rad je razmjeran sili.

W F  

Rad je jednak umnošku sile i puta na kojem djeluje ta sila.

W = F · s  

Mjerna jedinica rada

Mjerna jedinica rada je džul, a on je jednak umnošku 1 N i 1 m .

rad=sila · put

1 J = 1 N · 1 m

1 J je rad koji obavi sila od 1 N duž puta od 1 m .

Primjer 3.

Silom od 50 N djelujemo na tijelo duž puta od 15 m . Koliki je rad obavljen?

F = 50 N

s = 15 m

W = F · s

W = 50 N · 15 m

W = 750 J


Zadatak 1.

Djelujući silom od 90 N obavili smo rad od 4 500 J . Koliki je prijeđeni put?

F = 90   N

W = 4 500   J

s = ?  

W = F · s

s = W F  

s = 4 500 J 90 N

s = 50 m


Kad podižemo tijelo na visinu, svladavamo silu teže. Tijelo zbog svoje mase ima i težinu, koja je iznosom jednaka sili teže kojom Zemlja privlači taj paket. Put koji tijelo prijeđe jednak je visini na koju ga podižemo, a visinu označavamo oznakom h .

U tom slučaju rad izračunavamo umnoškom težine tijela i visine na koju ga podižemo. Stoga možemo zapisati:

W = G · h

W = m · g · h .

Rad je jednak gravitacijskoj potencijalnoj energiji tijela na visini na koju smo ga podignuli.

Primjer 4.

Tijelo mase 3 kg podižemo na visinu od 1,5 m . Koliki smo rad obavili?

m = 3 kg

h = 1,5 m

G = m · g = 3 kg · 10 N kg = 30 N

W = G · h = 30 N · 1,5 m = 45 J


Zadatak 2.

Podižući tijelo na visinu od 4 m obavili smo rad od 200 J .

  1. Kolika je težina tijela?
  2. Kolika je masa tijela?

G = 50 N

m = 5 kg


Zadatak 3.

Drvenu dasku duljine 1 m , širine 20 cm i visine 2 cm podižemo na visinu od 3 m . Gustoća drveta je 750 kg m 3 . Koliki smo rad obavili?​

W = 90 J   ​


Kad tijelo jednoliko vučemo po vodoravnoj podlozi, svladavamo silu trenja.

U tom slučaju rad izračunavamo umnoškom sile trenja i prijeđenog puta.

W = F t r · s

W = μ · m · g · s

Primjer 5.

Tijelo mase 2 kg vučemo po podlozi uz faktor trenja od 0,4 . Koliki smo rad obavili na putu od 12 m ?

m = 2 kg

μ = 0,4

s = 12 m  

W = F t r · s = μ · m · g · s

W = 0,4 · 2 kg · 10 N kg · 12 m  

W = 96 J


Zadatak 4.

Luka povlači kvadar duljine stranice 20 cm , širine 300 mm i visine 5 cm , gustoće 0,7 g cm 3 jednoliko po stolu, uz faktor trenja od 0,4 na putu od 200 cm . Koliki je obavljeni rad? ​

W = 16,8 J   ​


Zadatak 5.

Kocku od nepoznatog materijala vučemo po putu od 10 m i obavljamo rad od 2 496 J . Kocka ima duljinu stranice 20 cm . Faktor trenja između kocke i podloge iznosi 0,4 . Kolika je gustoća materijala od kojeg je kocka napravljena?

Kocka je napravljena od željeza gustoće 7 800 kg m 3 .


Zašto je rad obavljen povlačenjem tijela po stolu manji od rada koji smo obavili podižući uteg? Kad vučemo tijelo po podlozi, svladavamo silu trenja. Sila trenja manja je od sile teže.

Kutak za znatiželjne

Djevojčica vuče sanjke pod kutem u odnosu na podlogu.

Možemo li izračunati rad ako sila nije djelovala točno duž puta?

Djevojčica vuče sanjke po vodoravnoj podlozi. Sila kojom djevojčica vuče sanjke pod kutom je u odnosu na podlogu.

Silu kojom vuče potrebno je rastaviti na komponente. Komponentu koja djeluje duž puta F 2  i komponentu koja je okomita na put F 1 . Komponenta sile F 1 koja je okomita na put ne obavlja rad, jer u tom smjeru nema prijeđenog puta. Komponenta sile F 2 koja djeluje duž puta obavlja rad. Obavljeni rad umnožak je komponente sile koja djeluje duž puta F 2 i duljine puta s.

W = F 2 · s

Kutak za znatiželjne

Djevojčica vuče sanjke po vodoravnoj podlozi. Sila kojom vuče sanjke iznosi 100 N . Kut između sile i podloge iznosi 30 ° . Koliki će rad obaviti djevojčica ako vuče sanjke 30 m ?

Rastavljanje sile.

Komponenta sile F 2 koja djeluje duž puta obavlja rad. Kako odrediti komponentu sile koja obavlja rad?

Na slici možete primijetiti kako je komponenta sile F 2 jednaka visini jednakostraničnog trokuta. Nacrtajte trokut u mjerilu, tako da je npr. 1 cm = 20 N . Jednakostranični trokut sada ima duljine stranica 5 cm . Izmjerite ravnalom komponentu F 2 te je pomnožite s 20 N cm i na taj način dobit ćete iznos komponente koja djeluje duž puta.

U ovom slučaju v = 4,3 cm , iz čega dobivamo da je iznos sile F 2 = 4,3 cm · 20 N cm = 86 N .   Sad možemo izračunati rad. Rad je djelovanje sile na putu.

W = F · s

W = 86 N · 30 m

W = 2 580 J


Rad i promjena energije

Podizanje lopte na policu.

Lopta se nalazi na podu i njezina gravitacijska potencijalna energija iznosi 0 J . Što se događa kad je podižemo na policu na neku visinu?

Kad podignemo loptu na visinu, njezina se gravitacijska potencijalna energija promijenila. Energiju koju lopta ima na tlu označavamo s E 1 , a energiju koju lopta ima kad je podignemo na visinu, označavamo s E 2 . Podizanjem lopte na visinu obavili smo rad. Pri obavljanju rada dolazi do promjene energije Δ E .

Δ E = E 2 - E 1

Δ E = W

Rad je jednak promjeni energije.

Primjer 6.

Lopta mase 400 g  nalazi se na podu. Podižemo je na policu visoku 1,2 m .    

  1. Kolika je gravitacijska potencijalna energija lopte na tlu?  
  2. Kolika je gravitacijska potencijalna energija lopte na polici?    
  3. Koliki smo rad obavili pri podizanju lopte na policu?

m = 400 g = 0,4 kg

h 1 = 0 m

h 2 = 1,2 m

  1. E g p 1 = m · g · h 1 = 0,4 kg · 10 N kg · 0 m = 0 J

  2. E g p 2 = m · g · h 2 = 0,4 kg · 10 N kg · 1,2 m = 4,8 J

  3. W = Δ E = E g p 2 - E g p 1 = 4,8 J - 0 J = 4,8 J


Zadatak 6.

Knjiga mase 50 dag nalazi se na stolu, na visini od 80 cm . Knjigu podižemo na policu na visinu od 170 cm .    

  1. Kolika je gravitacijska potencijalna energija knjige na stolu?     ​
  2. Kolika je gravitacijska potencijalna energija knjige na polici?    
  3. Koliki smo rad obavili podižući knjigu sa stola na policu?
  1. E g p 1 = 4 J
  2. E g p 2 = 8,5 J
  3. W = Δ E = 8,5 J - 4 J = 4,5 J

Primjer 7.

Edita se bavi streličarstvom. Sila kojom rastegne luk za 40 cm iznosi 50 N .    

  1. Kolika je elastična potencijalna energija pohranjena u luku?     ​
  2. Koliku kinetičku energiju ima strijela pri izbacivanju?    
  3. Koliki je rad Edita obavila?
  1. E e p = F · s = 50 N · 0,4 m = 20 J
  2. E k = 20 J
  3. W = 20 J

Zadatak 7.

Opruga se sabije za 10 cm kad na njoj obavimo rad od 40 J . Kolika je konstanta elastičnosti opruge?

W = k · Δ l 2 2

2 · W = k · Δ l 2

k = 2 · W Δ l 2 = 2 · 40 J 0,01 m 2 = 8 000 N m


Kutak za znatiželjne

Promotri dizalicu i odgovori na pitanja

Dizalica podiže teret mase 5 tona na visinu od 10 m , od točke A do točke B . Nakon toga teret vodoravno podiže do ruba dizalice od točke B do točke C još 8 m .

Izračunaj:    

  1. Koliki je rad obavila dizalica od točke A do točke B ?     ​
  2. Kolika je promjena gravitacijske potencijalne energije od točke A do točke B ?   
  3. Koliki je rad obavila dizalica od točke B do točke C ?    
  4. Kolika je promjena gravitacijske potencijalne energije od točke B do točke C ?
  1. W = G · h = 50 000 N · 10 m = 500 000 J
  2. Δ E g p = 500 000 J
  3. Rad je jednak nuli, jer je sila okomita na put. W = 0 J  
  4. Δ E g p = 0 J

Izradi vježbu

Izradite od plastelina mali valjak promjera 2 cm i visine 2 cm . Na valjak postavite kutiju riže mase 1 kg . Lagano pridržavajte valjak da se ne prevrne i pričekajte nekoliko minuta da mu se smanji visina.

Koliki je rad utrošen na promjenu oblika valjka?

Zadatak 8.

Tijelo mase 5 kg podižemo na stol visine 100 cm  i nakon toga ga guramo po stolu još 100 cm . Faktor trenja između stola i tijela iznosi 0,4 . Koliki smo ukupni rad obavili?

W 1 = 5 J

W 2 = 2 J

W = W 1 + W 2 = 7 J


Zadatak 9.

Riješi zadatke

  1. Rad je djelovanje  duž .
    null
    null
  2. Oznaka za rad je , a mjerna jedinica za rad naziva se .
    null
    null
  3. Rad je razmjeran  i .
    null
    null
  4. Rad je jednak  stalne sile i duljine puta.
    null
    null
  5. Rad je jednak  energije.
    null
    null
  6. Rad je razmjeran sili koja djeluje na tijelo, a obrnuto razmjeran putu koji tijelo prijeđe.

    null
    null
  7. Mjerna jedinica džul ( J ) može se izraziti kao N/m .

    null
    null
  8. Podižući tijelo na neku visinu, obavljamo rad.

    null
    null
  9. Helena u ruci drži barbiku. U tom slučaju ona obavlja rad.

    null
    null
  10. Helena gura dječja kolica. U tom slučaju ona obavlja rad.

    null
    null
  11. Vedrana i Ana žive u istoj zgradi. Penjući se svaka do svog stana, obave jednak rad. Znamo da Vedrana ima veću masu od Ane. Koja je tvrdnja točna:

    null
    null
  12. Kuglice jednakog materijala, a različitog volumena, nalaze se na stolu. Pri podizanju koje kuglice je obavljen najveći rad?

    Kuglice različite mase na stolu.

    null
    null
  13. Pri podizanju koje kuglice je obavljen najmanji rad?

    null
    null
  14. Dva učenika jednakih masa obavila su jednak rad pri penjanju po užetu. Što možemo reći o visini na koju su se popeli?

    null
    null
  15. Drveni kvadar mase 20 kg guramo po betonskom putu od 1 m uz faktor trenja 0,62 . Potom isti drveni kvadar guramo 1 m po drvenoj klupi, uz faktor trenja 0,3 . U kojem smo slučaju obavili manji rad?

    null
    null
  16. Franjo ima masu  od 90 kg i naprtnjaču mase 20 kg . Josip ima masu od 85 kg i naprtnjaču mase 25 kg . Penju se na brdo svaki sa svoje strane, kao što je prikazano na slici. Kakav je odnos  rada koji su obavili Franjo i Josip, uspinjući se s naprtnjačom do vrha?

    Planinari se penju na planinu, jedan po strmijoj, a drugi po manje strmoj strani.

    null
    null
  17. Bakrenu i aluminijsku kuglu jednakog volumena podižemo na visinu od jednog metra. Pri podizanju koje kugle obavljamo manji rad?

    null
    null
  18. Roko je čekićem zabio čavao u drvenu dasku 1,5 cm duboko, pri čemu je obavio rad od 2 250 J . Roko je djelovao na čavao silom od kN .
    null
    null
  19. Tijelo mase 2 kg spustimo s police visine 1,8 m na stol visok 90 cm . Pri spuštanju energija se promijenila za J .
    null
    null
  20. Tijelo mase 5 kg nalazi se na visini od 100 cm . Na kojoj se visini nalazi tijelo težine 20 N ako je obavljen jednak rad za podizanje na tu visinu? Drugo tijelo nalazi se na visini od m .
    null
    null
  21. Pri guranju tijela mase 2 kg po stolu, duž puta od 1,6 m , obavili smo rad od 24 J . Faktor trenja između tijela i stola iznosi:

    null
    null
  22. Ispustimo loptu mase 400 g s visine od 120 cm i u trenutku pada na tlo kinetička energija lopte iznosi 4,2 J . Koliki rad obavi lopta za svladavanje otpora zraka?

    null
    null

...i na kraju

Rad je jednak umnošku sile i puta na kojem djeluje ta sila. Mjerna jedinica rada je džul J .

Idemo na sljedeću jedinicu

4.7 Snaga