x
Učitavanje

2.1 Omjeri

Europska unija, Zajedno do fondova EU
Sadržaj jedinice
Povećanje slova
Smanjenje slova
Početna veličina slova Početna veličina slova
Visoki kontrast
a Promjena slova
  • Verdana
  • Georgia
  • Dyslexic
  • Početni
Upute za korištenje

Na početku...

Da bismo pomiješali vodu i sirup u omjeru 1 naprema 10 , u čašu moramo uliti deset puta manje sirupa nego vode, tj. jednu desetinu količine vode. U petom razredu ste učili da se jedna desetina može zapisati u obliku dijeljenja 1 : 10  pa tako i izraz 1 naprema 10   zapisujemo u obliku dijeljenja 1 : 10 .

Omjer

Kada govorimo o tome koliko je puta neka veličina manja od druge veličine ili koliko je puta neka veličina veća od druge, govorimo o njihovu omjeru.

Kvocijent dviju mjera ili veličina a i b nazivamo omjer tih veličina. Omjer veličina a i b pišemo u obliku a : b .
Izraz a : b čitamo a  naprema b .

Primjer 1.

Košarkaški klub iz Vukovara u jednoj je utakmici postigao 73 koša, a primio 70 koševa. Koliki je omjer postignutih i primljenih koševa, a koliki je omjer primljenih i postignutih koševa?

Kada neke veličine stavljamo u omjer, moramo paziti na redoslijed veličina, tako je omjer postignutih i primljenih koševa 73 : 70 , a omjer primljenih i postignutih koševa na toj utakmici 70 : 73 .


Povećaj ili smanji interakciju

U omjer možemo stavljati istovrsne veličine. Možemo računati omjere duljina, površina, obujma, mase, godina, brzine, brojeva. Primjerice, godišnja stopa nataliteta jest broj rođenih stanovnika naprema ukupnog broja stanovnika u jednoj godini. Maseni udio omjer je mase određene tvari i ukupne mase svih tvari u nekoj smjesi. Pri pisanju omjera moramo paziti da mjerne jedinice istovrsnih veličina budu jednake.

Zadatak 1.

Na ispitu znanja iz matematike u jednom sedmom razredu 5 učenika ocijenjeno je ocjenom odličan, 4 učenika ocijenjeno je ocjenom vrlo dobar, 6 učenika ocjenom dobar, 4 učenika ocjenom dovoljan i jedan učenik ocijenjen je ocjenom nedovoljan.

Omjer broja učenika s ocjenom nedovoljan i ukupnog broja svih učenika tog razreda koji su pisali ispit znanja jest 1 : 20 .

null
null

Zadatak 2.

U posudu ulijemo četiri litre boje za zidove i 15 litara vode. U kojem su omjeru pomiješane boja i voda?

null
null

Zadatak 3.

Za slastičarsku kremu od vanilije treba pomiješati 10 dag šećera s 30 g maslaca. Omjer šećera i maslaca u toj je kremi .
null
null

U omjer možemo stavljati i raznovrsne veličine. Primjerice, omjer prijeđenih kilometara i vremena potrebnog za taj put zove se brzina i piše se km/h , što čitamo kilometar na sat. Omjer mase i obujma zovemo gustoća neke tvari, pišemo kg/m 3 , a čitamo kilogram po kubnom metru.

Kada kupujemo neki proizvod, zanima nas kolika je cijena po kilogramu ili po komadu. Omjer cijene i količine nekog proizvoda pišemo u obliku kn/kg i čitamo kuna po kilogramu, ili kn/kom , što čitamo kuna po komadu.

Kada u omjer stavljamo raznovrsne veličine, moramo pisati mjerne jedinice.

Primjer 2.

Izračunajmo brzinu automobila ako je put od 240 km prešao za 3 sata.

Kako se brzina mjeri u km/h , ona je zapravo omjer prijeđenih kilometara u jednom satu. Vidimo da je 240 km : 3 h= 80 km : 1 h= 80 km/h .


Zadatak 4.

Ako automobilu treba  4 sata da prijeđe put od 400 km , kojom brzinom vozi?

null
null

Zadatak 5.

Mama je na tržnici 2.5 kg marelica platila 60 kn . Cijena kilograma marelica iznosi kn .
null
null

Zadatak 6.

Ivana je kupila 12 olovaka i platila 18.72 kn . Cijena jedne olovke iznosi kn po komadu.
null
null

Zadatak 7.

Izračunajte gustoću maslinova ulja ako je masa ulja 15 kg , a obujam 79 m 3 . Rješenje zaokružite na dvije decimale.

 

null

Zadatak 8.

Izračunajte gustoću kockice leda mase 2.76 grama i obujma 3 cm 3 u g/cm 3 i preračunajte rješenje u kg/m 3 . Odaberite obje vrijednosti.

Pomoć:

Preračunajte g u kg i cm 3 u m 3 , podijelite i rezultat pomnožite s 0.92  

null

Vrijednost omjera

Primjer 3.

Ako u posudu ulijemo 15 litara vode i 4 litre boje, omjer količine vode i boje iznosi 15 : 4 . Izračunajmo koliko je puta u posudi više vode nego boje.

Podijelimo 15 s 4 i dobijemo količnik 3.75 . U posudi ima 3.75 puta više vode nego boje.

Taj količnik zove se vrijednost omjera 15 : 4 .


U omjeru 15 : 4 = 3.75 broj 15 je prvi član omjera, broj 4 je drugi član omjera, a broj 3.75 je vrijednost omjera.

Omjer dvaju brojeva jednak je količniku tih dvaju brojeva.

a : b = a b

Drugi član omjera ne smije biti jednak nuli jer se s nulom ne može dijeliti.

Zanimljivost

Zlatni rez, zlatni omjer ili božanski omjer zasigurno je jedan od najpoznatijih omjera. Predstavlja odnos u kojem se manji dio odnosi prema većem kao veći prema cjelini. Približna vrijednost tog omjera jest 0.618 , a točna vrijednost dobije se konstrukcijom dužine iracionalne duljine, o čemu ćete više učiti u osmom razredu i na satovima likovne kulture. Možemo ga naći gotovo na svakom dijelu ljudskog tijela i gotovo svuda u prirodi. Primjerice, omjer glave prema duljini tijela ili omjer zadnjeg zgloba prsta i cijelog prsta predstavlja zlatni omjer. Savršeno lijepim licem smatramo lice kojem su određeni dijelovi u skladu sa zlatnim omjerom. Javlja se kod biljaka (građa češera ili cvijet ruže) i kod životinja (spirala kućice puža Nautilus ili indijske lađice). Još od antike pojavljuje se u umjetnosti, a predstavlja omjer najugodniji ljudskom oku. Koristi se u arhitekturi, slikarstvu, glazbi, dizajnu, matematici, tehnici, astronomiji i mnogim drugim područjima.

Proučite zlatni omjer, istražite gdje se nalazi oko vas i napravite radionicu o zlatnom rezu.

Zadatak 9.

Ako je omjer kuna i eura takav da se dobije 750 kn za 100 eura, kolika je vrijednost tog omjera?

null
null

Zadatak 10.

Vrijednost omjera 456 : 12 jest . Upišite rezultat u brojčanom obliku na za to predviđeno mjesto.

 

null

Zadatak 11.

Odredite vrijednost omjera 365.45 : 0.5 .

null
null

Zadatak 12.

Ako je omjer HRK i USD 1 669.50 : 253 , vrijednost je tog omjera . Upišite rezultat u obliku decimalnog broja s dvije decimale na za to predviđeno mjesto.
null
null

Primjer 4.

Izračunajmo prvi član omjera x : 17 = 3.5

Prvi član omjera dobijemo tako da pomnožimo drugi član omjera s vrijednosti omjera:

17 · 3.5 = 59.5 .

Prema tome prvi član omjera jest x = 59.5 .


Primjer 5.

Koliki je drugi član omjera 31.5 : x = 7 ?

Drugi član omjera dobijemo tako da podijelimo prvi član omjera s vrijednosti omjera:

31.5 : 7 = 4.5 .

Drugi član omjera jest x = 4.5 .


Zadatak 13.

Odredite nepoznate članove omjera.

23.52 : 5.6 = x  
4.2
1.5 : x = 3  
432
28.5 : x = 2.5
11.4  
x : 12 = 36
0.5

Pomoć:

Vrijednost omjera dobijemo tako da podijelimo prvi član s drugim.

Prvi član omjera dobijemo tako da pomnožimo vrijednost omjera s drugim članom.

Drugi član omjera dobijemo tako da podijelimo prvi član omjera s vrijednosti omjera.

null

Zadatak 14.

Izračunajte vrijednost omjera 35.84 : 1.4 .

Vrijednost omjera iznosi 25.6 .


Zadatak 15.

Baka je 3.4 kg mrkve platila 18.70 kn . Kolika je cijena 1 kg mrkve?​

Cijena jednog kilograma mrkve iznosi 5.50 kn .


Zadatak 16.

Izračunajte gustoću komada plastike ako je njegova masa 0.09 kg , a obujam 0.0001 m 3 .

Gustoća plastike iznosi 900 kg/m 3 .


Zadatak 17.

Izračunajte nepoznati član sljedećih omjera:

  1. 345 : x = 23
  2. x : 123 = 5
  1. x = 15
  2. x = 615

Pojednostavnjivanje omjera

Primjer 6.

Na pakiranju omekšivača za rublje piše da ga trebamo razrijediti u omjeru 1 : 4 . To znači da na 1 šalicu omekšivača trebamo dodati 4 šalice vode. Koliko vode treba dodati ako stavimo 3 šalice omekšivača?

Količinu omekšivača za rublje uvećali smo 3 puta pa količinu vode također moramo uvećati tri puta. Znači, dodat ćemo  12 šalica vode. Pri tome se vrijednost omjera nije promijenila: 1 : 4 = 1 4 = 0.25 i 3 : 12 = 3 12 = 1 4 = 0.25 .


Vrijednost omjera neće se promijeniti ako oba člana pomnožimo ili podijelimo istim brojem, različitim od nule. Ovo nam svojstvo omjera pomaže da omjere možemo zapisati u jednostavnijem obliku.

Phet ilustracija omjera i pojednostavljanja omjera s uzorkom
Creative Commons Attribution licenca (CC-BY). PhET Interactive Simulations, University of Colorado Boulder, https://phet.colorado.edu

Istražite još malo omjere. Uočite da se u stupcu pojavljuje pojednostavnjeni omjer u obliku uzorka, određene nijanse boje ili jedinične cijene. Pokušajte dobiti određenu nijansu boje, uzorak ili cijenu.

PhET "Igralište proporcija" može se preuzeti na ovoj poveznici.

Zadatak 18.

Zanimljivost

Mjedena kvaka na vratima u obliku glave lava

Slitina ili legura smjesa je nekih metala. Neke od poznatih slitina jesu čelik, bronca, bijelo zlato i mjed. Mjed je slitina cinka, bakra i još nekih metala, u raznim omjerima. Postoje razne vrste mjedi, najpoznatija je zlatna mjed. Koristi se za izradu nakita, kovanica, čahura metaka, zupčanika satova, dijelova strojeva, dijelova muzičkih instrumenata, raznih cijevi i još mnogočega. Korisno je znati da na mjedenim kvakama nema bakterija. Više o slitinama, metalima i mjedi učit ćete iz kemije, a infomacije o mjedi možete naći i na stranicama Hrvatske enciklopedije.

Kada otvorite stranicu, upišite riječ mjed. Istražite gdje su ljevaonice mjedi u Hrvatskoj te koliko ih ima.

Zlatna mjed je slitina u kojoj su cink i bakar pomiješani u omjeru 3 : 17 . Ako imamo 300 g cinka, trebamo dodati 1 720 g bakra želimo li dobiti slitinu jednake kvalitete.

Pomoć:

Ako smo količinu cinka povećali 100 puta, onda moramo i količinu bakra povećati 100 puta želimo li sačuvati istu kvalitetu mjedi.

null

Primjer 7.

U oporuci piše da dva rođaka dijele nasljedstvo u omjeru​ 6 14 : 4 7 .

Mnogo će lakše podijeliti svoje nasljedstvo ako pojednostavne taj omjer. Pogledajmo kako će to učiniti.

Vrijednost omjera neće se promijeniti ako oba člana pomnožimo ili podijelimo istim brojem. Ovdje ćemo pomnožiti oba člana najmanjim zajedničkim nazivnikom:

6 14 · 14 : 4 7 · 14 = 6 : 8 .

Zatim uočimo da možemo oba člana podijeliti istim djeliteljem:

6 : 2 : 8 : 2 = 3 : 4

Rođaci će podijeliti nasljedstvo u omjeru 3 : 4 . Takav zapis mnogo je jednostavniji od onog s razlomcima, a postupak se zove pojednostavnjivanje omjera.


Omjer pojednostavnjujemo tako da ga svodimo na omjer dvaju relativno prostih brojeva.

Prisjetimo se: Relativno prosti brojevi su brojevi koji nemaju zajedničkog djelitelja većeg od 1 .

Jednostavne omjere od dvaju članova možemo pojednostavniti i običnim dijeljenjem razlomaka, ali složenije omjere od više članova uvijek pojednostavnjujemo tako da članove podijelimo zajedničkim djeliteljem.

Zadatak 19.

Kada pojednostavnite omjer 3.5 : 5.5 , dobijete 7 : 11 .

Pomoć:

Oba člana omjera pomnožite s 10 i podijelite s 5 .

null

Zadatak 20.

Koje je od ponuđenih rješenja pojednostavnjen omjer 25 18 : 35 24 ?

Pomoć:

Pomnožite sa zajedničkim nazivnikom 72 i podijelite sa zajedničkim djeliteljem 5.

 

Povezani sadržaji

Primjer 8.

Geografska je karta nacrtana u mjerilu 1 : 10 000 000 . Ako je stvarna udaljenost između dvaju mjesta 500 km , kolika je udaljenost između njihovih oznaka na karti?

Karta je nacrtana u mjerilu (omjeru) 1 : 10 000 000 . To znači da 1 cm na karti označava 10 000 000 cm u prirodi, odnosno da je udaljenost između dvaju gradova u stvarnosti 10 000 000 puta veća od udaljenosti između oznaka tih gradova na karti.

Prisjetimo se još kako je 1 km= 1 000 m = 1 000 000 cm

Najprije pretvaramo kilometre u centimetre, kako bi nam bilo lakše dijeliti.

500 km = 50 000 000 cm

50 000 000 : 10 000 000 = 5

Oznake gradova na karti udaljene su 5 cm .​


Zadatak 21.

Karta svijeta napravljena je u omjeru 1 : 56 000 000 . Zračna udaljenost između Zagreba i New Yorka iznosi oko 7 000 km . Udaljenost između njihovih oznaka na karti bit će približno 15 cm .

Pomoć:

Podijelite 700 000 000 cm   s 56 000 000 cm .

null

Zadatak 22.

Karta Europe napravljena je u atlasu u mjerilu 1 : 15 000 000 . Zračna udaljenost između Osijeka i Londona iznosi oko 1 500 km . Udaljenost između njihovih oznaka na toj karti bit će cm .

Pomoć:

Odgovor upišite u obliku cijelog broja na za to predviđeno mjesto.

null

Zadatak 23.

MM-M7-02-01-02 Kruzer

Karta je napravljena u mjerilu 1 : 16 000 000 . Obitelj Jukić iz Splita ide na putovanje i gleda na karti koliko su gradovi koje će posjetiti udaljeni od Splita. S obzirom na to da mjere ravnalom, dobit će zračne udaljenosti između gradova. Izmjerili su udaljenosti na karti približno ovako: Savona (Italija) 4 cm , Marseille (Francuska) 5.5 cm , Barcelona (Španjolska) 7.5 cm , Valencia (Španjolska) 10 cm , Cagliari (Italija) 5 cm , Rim (Italija) 2.25 cm . Izračunajte približne stvarne udaljenosti između navedenih gradova od Splita.

Marseille
  1 600 km
Cagliari
  800 km
Barcelona
  1 200 km
Savona
  640 km
Rim
  360 km
Valencia
  880 km

Pomoć:

Proširite omjer tako da pomnožite s duljinom u cm .

Centimetre preračunajte u kilometre.

Postupak:

Primjerice za Savonu:

1 : 16 000 000 = 4 : 64 000 000  

64 000 000 cm = 640 km .

Praktična vježba

Istražite udaljenosti između svog mjesta i nekog grada u koji želite otputovati. Točne udaljenosti između gradova možete vidjeti na mrežnoj stranici Udaljenosti.

Pravedna raspodjela

Primjer 9.

U oporuci piše da dva rođaka dijele nasljedstvo koje iznosi 1 400 000 kn u omjeru ​ 3 : 4 . Koliko će novca dobiti svaki rođak?

Rođaci dijele svotu od 1 400 000 kn u omjeru 3 : 4 . Da bi to pravedno podijelili, trebaju odrediti neki broj, koji se može označiti slovom k , koji će odrediti na koliko jednakih dijelova će se podijeliti ukupna svota novca. Taj se broj naziva koeficijent. Jedan će rođak dobiti 3 takva dijela, a drugi  4 takva dijela. Matematički to zapisujemo ovako:

3 · k + 4 · k = 1 400 000 .

Dobili smo linearnu jednadžbu s jednom nepoznanicom k  koju znamo riješiti. Dalje rješavamo:

7 · k = 1 400 000

k = 1 400 000 : 7

k = 200 000

Prvi će rođak dobiti​ 3 · 200 000 = 600 000 kn , a drugi 4 · 200 000 = 800 000 kn .


Zadatak 24.

Dva studenta Mate i Andrija rade za jednu tvrtku u skladištu i dijele zaradu u omjeru koji je jednak omjeru broja prenesenih kutija s robom. Sve su kutije jednakog oblika i mase. Andrija je prenio 25 kutija, a Mate 35 kutija. Gazda im je dao ukupno 300 kn za odrađeni posao. Andrija je dobio kn , a Mate kn .

Pomoć:

Pojednostavnite omjer 25 : 35 u 5 : 7 . Iz jednadžbe 5 · k + 7 · k = 300 dobije se k = 25 .

Upišite rezultat u brojčanom obliku na za to predviđeno mjesto.

null

Zadatak 25.

Omjer bijele boje prema crnoj za određenu nijansu sive boje jest 2 : 3 . Trebate li 10 dl te nijanse sive boje, koliko ćete staviti bijele boje, a koliko crne u tu mješavinu?

Pomoć:

k = 10 : 5 = 2

null

Uvježbajmo

Zadatak 26.

Izračunajte vrijednost omjera 2 145 : 15 .

Vrijednost omjera jest 143 .


Zadatak 27.

Izračunajte nepoznati član omjera 4.5 : x = 3 .

x = 1.5   ​


Zadatak 28.

Izračunajte nepoznati član omjera x : 3 5 = 4 3 .

x = 4 5


Zadatak 29.

Pojednostavnite omjer 3 4 : 1 2 .

3 : 2   ​


Zadatak 30.

Pojednostavnite omjer 34.3 : 4.9 .

7 : 1   ​


Zadatak 31.

Broj 250 rastavite na dva pribrojnika koji su u omjeru 2 : 3 .

k = 50 , pribrojnici su 100 i 150


Zadatak 32.

Izračunajte omjer učenika i učenica u svom razredu te ga pojednostavnite (ako je moguće).

Zadatak 33.

Izračunajte omjer učenica i ukupnog broja učenika svog razreda te ga pojednostavnite (ako je moguće).

Kutak za znatiželjne

Često se u životu koristimo omjerima s više od dvaju članova. Takvi omjeri zovu se produženi omjeri. Primjerice, ako je u oporuci više rođaka koji dijele nasljedstvo, omjer ima više članova. Ručak pripremamo s više od dvaju sastojaka. U slitinama često imamo više od dvaju metala. Želimo li dobiti određenu nijansu boje, miješamo više boja. Pokušajte i sami naći još primjera.

Zadaci se rješavaju na isti način kao i oni s omjerima od dvaju članova.

Produženi omjer jest omjer koji ima više od dvaju članova.

Primjer 10.

U kolač se stavljaju brašno, šećer i maslac u omjeru 3 : 2 : 1 . Koliko treba dodati šećera i maslaca ako imamo 600 g brašna?

Proširimo sve članove produženog omjera s 200 , jer je 3 · 200 = 600 . Trebamo dodati​ 2 · 200 = 400   grama šećera i 1 · 200 = 200 grama maslaca.


Zadatak 34.

Za beton se miješaju cement, pijesak i voda u omjeru 1 : 4 : 5 . Koliko će trebati dodati pijeska i vode, ako ima 20 kg cementa?

Svega treba 20 puta više. Pijeska 80 kg , a vode 100 litara.


Primjer 11.

Kutovi trokuta odnose se kao 2 : 3 : 5 . Izračunajmo veličine tih kutova trokuta.

Zbroj kutova u trokutu jest 180 ° . Odredimo koeficijent kojim ćemo proširiti brojeve 2 ,   3 i 5 iz zadanog omjera. Postavimo jednadžbu: ​

2 · k + 3 · k + 5 · k = 180

Riješimo tu jednadžbu.

10 · k = 180

k = 18

Pomnožimo redom brojeve iz omjera s  18 pa su kutovi trokuta: 36 ° ,   54 ° i 90 ° .


Zadatak 35.

Petorica radnika dijele zaradu od 32 000 kn u omjeru 2 : 2 : 3 : 4 : 5 . Koliko će dobiti svaki radnik?

Prvi i drugi radnik dobit će 4 000 kn , treći će dobiti 6 000 kn , četvrti 8 000 kn , a peti 10 000 kn .


Zadatak 36.

Rođaci dijele nasljedstvo u omjeru 1 4 : 2 5 : 7 20 . Pojednostavnite taj omjer.

Pomnožite svaki član s najmanjim zajedničkim nazivnikom 20 . Pojednostavnjeni omjer iznosi 5 : 8 : 7 .


Zadatak 37.

Europske kovanice od 10 i 20 centi

Nordijsko zlato je slitina bakra, aluminija, cinka i kositra u omjeru 89 : 5 : 5 : 1 . Koristi se za izradu europskih kovanica od 10 , 20 i 50 centi. Ako imate 500 grama cinka, koliko trebate bakra, aluminija i kositra za izradu tih kovanica?

Svega treba 100 puta više. Bakra treba 8 900 g , aluminija 500 g , a kositra 100 g .


...i na kraju

Znanje o omjerima potrebno nam je u svakodnevnom životu. U kuhanju je važno upotrijebiti dobar omjer namirnica kako bi nam jelo bilo ukusno. Želimo li nekamo putovati i snaći se na karti, moramo znati u kojem je omjeru napravljena ta karta. Želimo li obojiti zidove točno određenom nijansom, boje moramo pomiješati u određenom omjeru. Peremo li rublje, u određenom omjeru stavljamo prašak ili omekšivač. U graditeljstvu trebamo u određenom omjeru pomiješati cement, pijesak i vodu kako bismo dobili beton.

Umjetnina izrađena u omjeru zlatnog reza ugodna je ljudskom oku. Nasljedstvo i zarada od nekog posla dijele se u određenim omjerima. Omjeri se koriste u proizvodnji lijekova i kovina. Ekrani televizora i monitora izrađuju se u određenim omjerima. U matematici se omjeri koriste i u aritmetici i u geometriji. Omjeri nam trebaju i u astronomiji, fizici, kemiji i drugim znanostima.

Projekt

Organizirajte se u timove i neka svaki tim istraži određeno područje u kojem se koriste omjeri te načine na koje se omjeri u tom području koriste.

Provjerimo naučeno.

Riješite zadatke kako biste procijenili svoje znanje, a ako niste sigurni kako se rješavaju, ponovno pročitajte ovu jedinicu. Nakon što sve dobro riješite, možete se nagraditi i igranjem neke od sljedećih igara u kojima se koriste omjeri:

Zadatak 38.

U razredu je 27 učenika, od kojih je 16 na kraju godine imalo odličan uspjeh. Stavite u omjer broj odličnih učenika s ukupnim brojem učenika u tom razredu.  

null
null

Zadatak 39.

Ako automobil prijeđe put od  180 km za  3 sata, kojom brzinom vozi?

null
null

Zadatak 40.

Pojednostavnite omjere.

7 5 : 35 15  
3 : 5   ​
17.28 : 3.6   ​
24 : 5   ​
2 5 6 : 1  
11 : 3   ​
143 : 39  
17 : 6   ​

Pomoć:

Omjer pojednostavljujemo tako da oba člana pomnožimo ili podijelimo istim brojem

null

Zadatak 41.

Dva studenta Petar i Borna rade preko ljeta na benzinskoj postaji. Zaradu dijele u omjeru koji je jednak omjeru odrađenih sati. Jednog dana Petar je radio tri sata, a Borna četiri. Zaradili su ukpno 560 kn . Petar je od toga dobio   kn , a Borna   kn .

Pomoć:

Odgovor upišite u brojčanom obliku na za to predviđeno mjesto.

Postupak:

k = 560 : 7   ​

Idemo na sljedeću jedinicu

2.2 Proporcije ili razmjeri