Kemijska energija i toplinski kapacitet

Promatrajmo u prirodi

Sunce, nama najbliža i najvažnija zvijezda, golem je fuzijski reaktor, izvor života, svjetlosti i topline.

Sunce - zvijezda koja je izvor života na Zemlji

Prisjetimo se što već znamo o uočenoj pojavi/procesu

Fizikalno-kemijske pojave izvor su razumijevanju pojma topline kao kemijske energije te jednostavnih pojmova vezanih uz toplinu i izmjenu topline (sustav, okolina, izmjena energije između sustava i okoline).

Postavimo istraživačko pitanje

a) Na temelju modela sustava s okolinom, može li se razlučiti sustav od okoline, granica između sustava i okoline te provesti izmjena energije između sustava i okoline.
b) Na temelju modela sustava s okolinom, može li se izračunati količina topline koju je sustav predao okolini te objasniti pojmove: adsorbirana toplina i toplinski kapacitet.

Planirajmo i provedimo istraživanje

Pokus

Kako izraditi termodinamički sustav od kartonske kutije

Više
Pokus

Kako izraditi zatvoreni sustav od staklenke

Više

Analizirajmo rezultate i donesimo zaključke

Mjerenjem temperature zraka u stakleniku i izvan staklenika, te izračunavanjem količine absorbirane količine topline svakog sata tijekom dana, moguće je steći dojam o učinkovitosti staklenika ito primijeniti u nastavi kemije, biologije, a i fizike ako se dobiveni podatci usporede sa sunčanim kolektorima.

Crtanje grafikona porasta temperature uz pomoć i bez pomoći digitalnih alata razvija sposobnost obrade podataka i razumijevanje grafički prikaza. Jednostavnom provjerom tabeliranog podatka o specifičnom toplinskom kapacitetu vode učenici se susreću s idejom verifikacije znanstvenih podataka i zahtjeva za neovisnom provjerom objavljenih rezultata te opasnošću od izmišljenih rezultata koji provjerom ne mogu biti potvrđeni.

Napravimo izvještaj

Načinite prezentaciju za svaki od provedenih pokusa i rezultate prikažite cijelom razredu.

Napomena: Poseban naglasak treba staviti na verifikaciju tabeliranog podatka o specifičnom toplinskom kapacitetu vode. Prilikom prezentacije rezultata pozornost treba obratiti na grafikone kako bi svi učenici naučili kako crtati i interpretirati grafičke prikaze podataka iz tablica.

Natrag na jedinicu