3.3

Protoktisti i gljive- ponavljanje

Moći ću:
  • na tipičnim predstavnicima praživotinja, algi i gljiva analizirati osnovne značajke građe s obzirom na funkciju, način života i stanište
  • prosuditi o utjecaju praživotinja, algi i gljiva na čovjeka i biosferu
  • analizirati ulogu i važnost navedenih skupina u razvojnome stablu živoga svijeta.

Uvod

Prisjetite se nekih osobina protoktista i gljiva te riješite priloženi zadatak. Klikom na broj pojavit će se pitanje na koje je potrebno odgovoriti.

Pogodi tko

Izradite kartice s fotografijama ili nazivima vrsta koje pripadaju u biološka carstva o kojima ste upravo učili.
Zaigrajte inačicu društvene igre Pogodi tko.
Zaigrajte u skupinama od pet učenika u kojima će jedan od vas biti sudac/kontrolor.
Prije nego što započnete s igrom, svatko od vas treba na dodatnome papiru odgovoriti na pitanja povezana s vrstom/karticom.
Igrač koji započinje igru postavlja pitanja o vrsti koju je suigrač odabrao.

Pogodi tko

  • Uz pomoć učitelja izradite kartice s fotografijama ili nazivima vrsta koje pripadaju u biološka carstva koja ste upravo usvojili i zaigrajte inačicu društvene igre Pogodi tko.

Zaigrajte u skupinama od pet učenika u kojima će jedan od vas biti sudac/kontrolor. Prije nego što započnete s igrom, svatko od vas treba na dodatnome papiru odgovoriti na pitanja povezana s vrstom/karticom koju ste izvukli, tj. izraditi njezinu osobnu iskaznicu. Tako će sudac moći kontrolirati znate li podatke o svojim vrstama i igrate li pošteno.
Igrač koji započinje igru postavlja pitanja o vrsti koju je suigrač odabrao.

Primjerice: Ima li navedena vrsta više od jedne stanice? Može li se kretati? Je li autotrof? i sl. Suigrač na pitanja odgovara samo s “da” ili “ne”. Pitanja se nastavljaju dok igrač ne dođe do rješenja ili dok se ne preda.

Praživotinje i aktivni mulj

Analizom kopnenih voda i njezine životne zajednice možemo puno toga otkriti. Prozirne i čiste vode vrlo često nisu toliko savršene kako na prvi pogled djeluju, a prisutnost određenih vrsta ukazuje na stvarno stanje ekološkoga sustava. Praživotinje najčešće naseljavaju vode stajaćice u kojima ima dosta bakterija i organskoga otpada, što nam govori ponešto o njihovim prehrambenim navikama.

  • Proučite priloženi graf i promislite o ulozi praživotinja (posebice trepetljikaša) u kopnenim vodama.
Praživotinja u oblikovanju flokula mulja
  1. Kako porast brojnosti bakterija djeluje na zalihe hrane u mulju (supstratu)?
  2. Može li prevelik broj saprofitnih bakterija dovesti do manjka kisika u kopnenim vodama?
  3. Kako trepetljikaši svojim načinom života mogu pomoći u miješanju supstrata?
  4. Opišite koji dio krivulje prikazuje idealne uvjete za lako uklanjanje čestica mulja (flokula). Je li to najbolje činiti u regiji 1., 2. ili 3.?
  5. Mogu li trepetljikaši spriječiti nastanak anaerobnih uvjeta u kopnenim vodama? Kako?
  6. S obzirom da se trepeljikaši hrane bakterijama i pomažu u oblikovanju čestica mulja, možemo li se njima koristiti u uređajima za pročišćavanje voda? Argumentirajte svoj odgovor.

Euglene u uzgoju

Euglene su evolucijski vrlo zanimljiva skupina te su oduvijek izazivale pažnju znanstvenika. Postoji velik broj pokusa kojima se prati i provjerava aktivnost i način života euglena, a danas ćete i vi moći pratiti jedan od njih.
U mikroakvarijima u kojima je dostupna svjetlost i ugljikov dioksid uzgajaju se dvije vrste euglena. Odredite koji životni uvjeti najbolje pogoduju razvoju jedinki te odgovorite na pitanja u nastavku.

Kako alge mogu dovesti do pomora riba?

Sigurno ste u kasno proljeće ili ljeto primijetili da površinu rijeka i jezera prekrije debeli sloj algi i žabokrečina? Jeste li se ikada zapitali što dovodi do njihova naglog rasta i koje su moguće posljedice takva događaja?

Cvjetanje algi
Cvjetanje algi

Unesite odgovore na pripadajuća mjesta.

Dopunite rečenicu.

Posložite navedene događaje u ispravan slijed upisom rednih brojeva koji označavaju pojedini događaj.
Objasnite moguće posljedice cvjetanja algi.
1. Dolazi do pomora ribe.
2. Velik broj algi uzrokuje brzo trošenje nutrijenata te one uskoro ugibaju.
3. Smanjuje se ukupna količina kisika i povećava količina ugljikova dioksida.
4. Sunčeve zrake potiču fotosintezu i rast algi.
5. Bakterije razgrađuju uginule alge.
6. Miješanje u stupcu vode jest slabo te je količina kisika na dnu vrlo mala.
7. Ispiranjem kopna voda se obogaćuje mineralima.

Odgovor:

,
,
,
,
,
,
.

Netočno
Točno
{{correctPercent}}%

Želite li pokušati ponovo?

Kako gljive mogu zaustaviti pustinje?

Mikoriza je simbioza gljiva s korijenjem biljaka.
Simbioze između dviju vrsta mogu biti raznolike.
Mikoriza je simbioza gdje obje uključene vrste imaju korist.
Hife gljiva obrastaju korijenje biljaka.
Obrastanjem korijenja hife pomažu biljci da bude veća i zdravija.
Kako i zašto to čine?

Kako gljive mogu zaustaviti pustinje?

Mikoriza je simbioza gljiva s korijenjem biljaka. Simbioze između dviju vrsta mogu biti raznolike, a mikoriza je jedna od onih gdje obje uključene vrste imaju određenu korist. Hife obrastaju korijenje biljaka i pomažu biljci da bude veća i zdravija. Kako i zašto to čine?

Odgovorite na sljedeća pitanja:

  1. Kako se gljive hrane?
  2. Koja je zadaća hifa u simbiozi lišaja?
  3. Kako se hrane biljke? Što rade s viškom hrane?
  4. Hoće li se hife lako oštetiti dok se probijaju kroz čestice tla?

Odgovore zamijenite s učenicima u klupi do vas i tako provjerite njihovu točnost. Vjerojatno ste nakon ovoga kratkog prisjećanja povezali uloge gljiva i biljaka u mikorizi.

Za kraj…

Ponovimo na kraju koje su zajedničke osobine pripadnicima ovih bioloških carstava.