Međupredmetna tema
Učiti kako učiti
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Deset zanimanja koje roboti nikad neće zamijeniti

Međupredmetna tema
Učiti kako učiti

Odgojno-obrazovna očekivanja
ključni pojmovi
  • FRA: degustator sireva, zanimanja, roboti
  • NJEM: buduće zanimanje, roboti, futur
  • HRV: kompjutersko jutro, anketa, problemski zadatak
  • ENG: roboti, osobine, zanimanja
  • GK: zanimanja povezana s glazbom, glazbeno-scenske vrste, instrumentalne i vokalno-instrumentalne vrste
Nastavna aktivnost za predmet Francuski jezik

Ovo robot (ne) može!?

Učenike podijelite u grupe po 4. Broj grupa ovisit će o tome koliko učenika imate u razredu. Najavite učenicima da će u ovoj aktivnosti degustirati 6 vrsta sireva (3 hrvatska i 3 francuska), ali im nemojte otkriti o kojim je sirevima riječ. Za degustaciju sireva možete uzeti primjerice hrvatske - paški sir, škripavac i sir iz mišine i francuske: camembert, emmental i roquefort. Izbor sireva ovisi o vašim mogućnostima nabave.

Prije same degustacije, učenike upoznajte s novim riječima koje će koristiti tijekom aktivnosti. Za svaku grupu pripremite tablicu s novim pojmovima na francuskom jeziku. Prvo upoznajte učenike s riječima vezanim za okus i miris sireva (l'intensité et la puissance des fromages). Zadajte svakoj grupi da na internetu, koristeći online rječnik (rječnik Glosbe), pronađu značenje tih riječi te ih upišu u tablicu. Kako bi učenici bili podjednako opterećeni, odredite unaprijed broj novih riječi koje svaka grupa treba pronaći.

Nakon pronalaska riječi slijedi degustacija sireva. Najprije objasnite učenicima da je svaki sir označen brojem, od 1 do 6, a tek nakon degustacije otkrit ćete im koji se sir krije iza kojeg broja. Svaki učenik će degustirati sireve te će nakon degustacije dati brojčanu ocjenu (od 1 do 5) za okus i miris sira, svatko unutar svoje grupe. Nakon degustacije učenici zbrajaju bodove pa će kapetan svake grupe objaviti konačni zbroj bodova za pojedinu grupu.

Pripremljenu tablicu za ocjenjivanje sireva koju ste izradili u PowerPointu otvorite na projektnom platnu kako bi ju vidjeli svi učenici, a sireve u tablici označite brojevima od 1 do 6. Na lijevoj strani tablice upišite imena učeničkih grupa. Na dnu svakog stupca napišite ime sira koji ćete im otkriti kada završi konačno ocjenjivanje. Unesite bodove svake grupe, a potom ih zbrojite kako bi odredili koji sir je odnio pobjedu prema izboru cijeloga razreda. Proglasite pobjednika - hrvatski sir ili francuski sir te učenicima otkrijte koji se sve sirevi kriju iza brojeva.

Nakon degustacije, proširite vokabular novim riječima koje su vezane za okus, miris, boju i teksturu sireva (npr. miris sira – voćni, sadrži povrće ili začine, podsjeća na miris trave, cvijeća, plijesni, šampinjona, mlijeka, neke životinje (krava, koza, ovca); okus - tvrd, polutvrd, mekan, blag, kiselkast, slan, umjereno slan, preslan, neslan, sladak, pikantan, ukusan, neukusan, punomastan, mastan, okus sirovog mlijeka; tekstura sira – kremast, suh, rupičast, gumen; boja – blijedožuta, zelena, žuta, tamnožuta, bijela). Značenje ovih riječi učenici također mogu potražiti na internetu koristeći online rječnik.

Kako biste provjerili usvojenost novih riječi, pripremite zadatak kategorizacije u alatu Wordwall. Zadatak učenika je razvrstati 10-20 novih riječi prema kategorijama koje ste odredili, primjerice - miris, okus, tekstura i boja. Možete zajedno provjeriti odgovore tako što ćete učenicima tablično prikazati točan raspored riječi po kategorijama u PowerPoint prezentaciji.

Sljedeći zadatak svake grupe je izraditi plakat o jednoj vrsti sira, primjenjujući novi vokabular s kojim su se upoznali. Plakat mogu izraditi u digitalnom alatu, npr. Canva. Učenici imaju zadatak naći fotografiju sira te opisati kakve je teksture, okusa, mirisa i boje. Fotografije mogu pretraživati na nekoj od stranica s besplatno dostupnim fotografijama, primjerice Pixabay.

Nakon što su završili s izradom plakata, učenicima podijelite poveznice mrežnih stranica na kojima će provjeriti koliko su točno opisali sir. Odabrane mrežne stranice trebaju sadržavati barem dio vokabulara koji ste obrađivali tijekom aktivnosti. Primjer poveznice za hrvatske sireve i francuske sireve: roquefort, camembert, ementaler.

Učeničke plakate možete izložiti u učionici, kao i na mrežnim stranicama škole.

Nakon provedene degustacije postavite učenicima pitanja pomoću digitalnog alata za izradu anketa i upitnika, npr. Google Obrasci, primjerice:

Mislite li da bi robot mogao procijeniti miris sira? Da Ne

Mislite li da bi robot mogao procijeniti okus i kvalitetu sira kao što to rade degustatori?

Što mislite, hoće li u budućnosti roboti preuzeti ulogu degustatora? (otvoreno pitanje - dati mogućnost učenicima da sami napišu odgovore)

Što bi robot mogao procijeniti kod degustacije sira? – ponudite nekoliko odgovora (npr. miris sira, oblik sira, boju sira)

Nakon što su učenici odgovorili na ova pitanja, zajedno komentirajte njihove odgovore kao i zamjenjivost degustatora robotom.

Postupci potpore

Pripazite na osobitosti senzorne integracije kod učenika, budući su u ovoj aktivnosti u ulozi degustatora sireva. Kod učenika s poremećajem iz spektra autizma ili prisutnih teškoća senzorne integracije, zbog moguće hiperosjetljivosti na okus, miris i teksturu jela, važno je pobrinuti se o namirnicama. Ukoliko učenik zbog preosjetljivosti na okuse ne želi kušati namirnice, preusmjerite aktivnost na opisivanje okusa (napravite usporedbu s učeniku poznatom namirnicom), opisivanje teksture i izgleda, opipavanje namirnice. Opisivanje i opipavanje namirnica je preporučeno i kod učenika s oštećenjem vida.

Pri uvođenju učenika s teškoćama u aktivnost važno je dati kratku i jasnu uputu, za svaki korak. Provjerite je li učenik razumio uputu, osobito učenik s poremećajem iz spektra autizma te teškoćama pažnje i koncentracije. Prije same aktivnosti ponovite osjetila koja koristimo, usmjerite ih na osjetila koja će koristiti u aktivnosti.

Kako bi učenike potaknuli na aktivno sudjelovanje u aktivnostima, prije kušanja zajedno izradite tablice s nacrtanim sirom ili rednim brojem sira, imajući u vidu red kušanja. Stupci tablice mogu sadržavati “okus, miris, boju, svidio mi se…” Tablica će biti smjernica učeniku u opisivanju sireva koja će poslužiti u aktivnom sudjelovanju ocjenjivanja sireva u grupi.

Učenik može u stupce pisati riječi, obojiti stupac bojom koja se odnosi na boju sira, + ili - , ocjene (1–5) za preferenciju sireva te će na kraju, uz podršku učitelja, zaokružiti koji bi sir dobio najvišu ocjenu.

S obzirom da se uče novi pojmovi na francuskom jeziku, učenicima možete pripremiti tablicu s već ispisanim pojmovima, a učenici upisuju značenje i nacrtaju pojam. Učenicima možete pripremiti tablicu s crtežima/fotografijama novih pojmova, a učenici dopisuju riječ.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu upotpuniti kriterije i opis sireva pojedinim riječima s poveznica te napraviti mali rječnik vezan za kriterije ocjenjivanja sira. Donosimo poveznicu sa prijedlogom sadržaja o degustaciji sira.

Nastavna aktivnost za predmet Francuski jezik

Ovo robot (ne) može!?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ FJ (1) A.8.1. Učenik razumije srednje dugi i jednostavni govoreni tekst.
  • OŠ FJ (1) A.8.5. Učenik sudjeluje u srednje dugome i jednostavnome razgovoru.
  • OŠ FJ (1) B.8.1. Učenik procjenjuje doprinos vlastite i frankofonskih kultura širim civilizacijskim vrijednostima.
  • OŠ FJ (1) C.8.2. Učenik vrednuje korištene jednostavne strategije za pisanje i govorenje.
  • OŠ FJ (1) C.8.3. Učenik vrednuje različite informacije iz izvora na ciljnome jeziku.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Njemački jezik

Robot ili ja?

Ponovite s učenicima nazive zanimanja koja su već naučili i s kojima se često susreću. Pitajte ih jesu li spomenuta neka zanimanja kojima bi se oni voljeli baviti u budućnosti. Neka svaki učenik koristeći futur navede što bi htio biti po zanimanju. Pogledajte film o robotskoj učiteljici Sayi iz Japana putem poveznice Schultest in Japan: Roboter als Lehrerin u trajanju od 1:45 min. Nakon odgledanog video zapisa provjerite što su učenici razumijeli.

Raspravite s učenicima o prednostima i nedostacima robotskog učitelja/učiteljice. Navedene prednosti i nedostatke možete zapisati na ploču ili u digitalnom obliku. Povedite razgovor s učenicima koristeći poveznicu (str. 8.–9.) o zanimanjima koja su već u velikoj mjeri ili u potpunosti preuzeli roboti i razni uređaji. Neka se prisjete koja su to zanimanja u prošlosti bila puno teža i zahtjevnija, a danas su zahtjevi tih poslova djelomično ili u potpunosti olakšani primjenom raznih robotskih strojeva, radnih automata i sl. (npr. u automobilskoj industriji, farmaceutskoj industriji, vojsci, razminiravanju itd.)

Potaknite učenike da samostalno sastave dvije liste zanimanja. Prva lista sadrži zanimanja za koja smatraju da imaju budućnost, odnosno ona koja roboti nikada neće moći zamijeniti. Druga lista sadrži popis zanimanja koja će u budućnosti, npr. za 30 godina, u velikoj mjeri ili u potpunosti zamijeniti roboti. Ograničite broj zanimanja prema jezičnom predznanju vaših učenika.

Alternativno možete zajedno s učenicima sastaviti listu njihovih preferiranih zanimanja koja će učenici rangirati prema tome kolika je vjerojatnost da, npr. za 10 godina, to zanimanje zamjene roboti. Rangiranje možete provesti koristeći alat za prikupljanje informacija u realnom vremenu, npr. Mentimeter (Ranking). Alat nudi dinamičan prikaz rezultata učeničkih odabira u stvarnom vremenu tako da možete lakše prokomentirati rezultate, a kasnije ih možete preuzeti i prikazati u školi ili podijeliti na web stranicama škole.

Postupci potpore

Pri gledanju filma o robotskoj učiteljici, potrebno je učenicima s oštećenjima vida osigurati prijevod na hrvatskom jeziku te osigurati mjesto sjedenja blizu izvora zvuka. Za učenike s oštećenjem sluha osigurajte prijevod za narativni dio.

Učenike uvedite u aktivnost jasnom i preciznom uputom. Provjerite razumijevanje aktivnosti (učenici s IT, učenici s poremećajem iz spektra autizma, učenici s poremećajem pažnje i hiperaktivnosti). Na početku aktivnosti pripremite crteže ili fotografije učiteljice (robota i osobe), osobito za učenike s intelektualnim teškoćama i učenika s poremećajem iz spektra autizma. Slikovni prikazi pomoći će učeniku pri usporedbi zanimanja čovjeka i robota. Također, slikovnim prikazima prikažite i zanimanja koja su već preuzeli roboti (mehanizacija).

Pri samostalnoj izradi liste zanimanja potrebno je učeniku dati primjere zanimanja (zanimanja koja će zamijeniti roboti i zanimanja koja neće zamijeniti roboti). Učenici će na temelju primjera odabrati zanimanja i napisati ih na svoju listu. Ukoliko učenik ima motoričke teškoće, može i samo zaokružiti zanimanja s liste. Postupke potpore o korištenju IKT-a pogledajte u materijalu Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (4.6. Aktivnosti prikupljanja i obrade podataka uz pomoć digitalnih alata).

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu pogledati film o robotu zvanom Yuki koji je zaposlen na sveučilištu u Marburgu u Njemačkoj. Nakon toga, učenici mogu napisati pitanja za intervju s robotom ili osmisliti igrokaz u kojem će jednu ulogu imati robot (npr. jedan sat njemačkog jezika s robotom kao učiteljem/učiteljicom).

Nastavna aktivnost za predmet Njemački jezik

Robot ili ja?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ (1) NJ A.8.1. Učenik razumije srednje duge i jednostavne tekstove pri slušanju i čitanju.
  • OŠ (1) NJ A.8.2. Učenik proizvodi kratke i jednostavne govorne tekstove.
  • OŠ (1) NJ A.8.3. Učenik sudjeluje u kratkoj i jednostavnoj govornoj interakciji.
  • OŠ (1) NJ A.8.4. Učenik piše kratke i jednostavne tekstove.
  • OŠ (1) NJ B.8.1. Učenik izvještava o različitim informacijama, sličnostima i razlikama između vlastite kulture i kultura povezanih s njemačkim jezikom u aspektima svakodnevnoga života i aktualnih događanja te u značenju i uporabi pojedinih jezičnih izričaja i načina ponašanja.
  • OŠ (1) NJ B. 8.3. Učenik poštuje jezičnu, kulturnu i osobnu različitost u osobnom okružju i široj zajednici.
  • OŠ (1) NJ C.8.1. Učenik kombinira i primjenjuje veći broj strategija učenja i uporabe jezika koje odgovaraju njegovu stilu učenja te primjenjuje oblike samoprocjene i međusobne procjene.
  • OŠ (1) NJ C.8.2. Učenik uspoređuje i vrednuje informacije iz različitih izvora na stranom jeziku i pritom se služi osnovnim vještinama kritičkog mišljenja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

“Televizijski talk-show”

Prije provođenja aktivnosti učenike je potrebno upoznati sa zakonitostima verbalne i neverbalne komunikacije u suradnji sa stručnim suradnikom škole.

Prikažite učenicima prezentaciju izrađenu u nekom od digitalnih alata za izradu prezentacija, npr. Sway (nalazi se u paketu Microsoft Office 365), koja sadrži nekoliko fotografija koje prikazuju djecu pred računalom, pred televizorom, u igri na mobitelu, dok crtaju, sviraju, pjevaju, modeliraju, čitaju, kuhaju, vrtlare i sl., pa ih pitajte kako oni najradije provode svoje slobodno vrijeme. Pročitajte učenicima pjesmu Paje Kanižaja Kompjutersko jutro pa ih potaknite na uočavanje svrhe teksta: pobuđivanje osjećaja i ljudske odgovornosti.

Anketnim upitnikom, izrađenim u nekom od alata za izradu anketa i upitnika, npr. Google Forms, provjerite koliko vremena učenici provode koristeći digitalnu tehnologiju pa ih pitajte osjećaju li oni da je buljenjem u mali ekran prevršena svaka mjera?

Potaknite ih na kritičko razmišljanje postavljanjem problemskog pitanja: Je li ljudski opstanak u budućnosti ugrožen uvođenjem umjetne inteligencije i robota u obavljanje sve većeg broja poslova? Neka učenici svoje prvotno mišljenje zapišu u tablicu Ljudski opstanak je/nije ugrožen, koju možete izraditi u digitalnom obliku u nekom od alata za obradu teksta, npr. Word Online. Prokomentirajte odgovore pa uputite učenike u samostalno pretraživanje informacija iz različitih izvora i dopunjavanje tablice prikupljenim podatcima. Prokomentirajte s učenicima prikupljene podatke koje su zapisali u tablicu i razgovarajte s njima o robotizaciji, ističući prednosti, ali i nedostatke, posebice ukoliko se neće uvažavati etička načela.

Pitajte učenike kojih 10 zanimanja roboti nikada neće zamijeniti i navedite ih na usmeno objašnjenje odgovora. Potaknite učenike na razmišljanje o tome da je za naše zdravlje najvažnije druženje i živa konverzacija pa ih poučite konverzacijskim vještinama u igri “Televizijski talk-show.” Sudjelujući s učenicima u igri, budite dio njihovog emocionalnog svijeta.

Organizirajte učenike u dvije skupine.

U prvoj skupini tema je Moje zanimanje, voditelj je čovjek, a gosti su roboti: sportski trener, razrednica, pedagog, pjevačica...

Učenike upoznajte s pravilima:

1. voditelj – čovjek, treba se držati smjernica za razvoj konverzacijskih vještina:
postavlja pitanja i potpitanja
govori o sebi navodeći i gosta da govori o sebi
pozitivno reagira gestama, mimikom i izrazima lica te pokazuje zanimanje
uvažava ono što gost govori dajući suvisle komentare.

2. gosti – roboti, odgovore smiju davati isključivo čitajući ih s nekoliko ponuđenih kartica, pritom trebaju izbjegavati geste i mimiku.

U drugoj skupini promijenite uloge pa je sada voditelj robot, a gosti su ljudi. Tema je Posvađao/posvađala sam se s prijateljem/prijateljicom.

Učenike upoznajte s pravilima:

1. voditelj – robot, smije govoriti samo pitanja s nekoliko ponuđenih kartica, pritom treba izbjegavati geste i mimiku.

2. gosti – ljudi, trebaju se držati smjernica za razvoj konverzacijskih vještina:
odgovaraju na pitanja s najviše tri rečenice
navode voditelja da kaže nešto o sebi
izražavaju naklonost sugovorniku i voditelju zagrljajem ili dodirom.

Prokomentirajte s učenicima vještine vođenja razgovora pa neka završnim promišljanjima dopune tablicu Ljudski opstanak je/nije ugrožen.

Postupci potpore

U dijelu aktivnosti koji se odnosi na čitanje pjesme od strane učitelja i slušanja učenika, poželjno je da tekst pjesme pripremite u pisanom obliku učenicima s teškoćama pažnje. Pritom valja pripaziti na oblikovanje teksta (font Arial, 14 pt, veći prored) za učenike s teškoćama čitanja, a tekst popratiti slikovnim prikazima za učenike s poremećajem iz spektra autizma.

U izradi tablice (Ljudski opstanak je/nije ugrožen) dati učenicima konkretne smjernice gdje i kako pretražiti informacije. Potrebno je kroz usmjeravanje potpitanjima učenike voditi kroz izražavanje misli i stavova.

Za učenike s intelektualnim teškoćama potrebno je semantičko pojednostavljivanje, odnosno pojednostaviti rječnik. Provjeriti razumiju li učenici sve pojmove. Pojmove poput umjetna inteligencija potrebno je učeniku prikazati pomoću konkretnih primjera.

Pri navođenju primjera 10 zanimanja koje roboti neće nikada zamijeniti, poželjno je prikazati primjere zanimanja (riječi, slike) za učenike s intelektualnim teškoćama, teškoćama pažnje ili poremećajem iz spektra autizma, kako bi ih se potaklo na promišljanje promatranjem gotovih primjera.

U dijelu aktivnosti kada učenici igraju igru uloga, potrebno je dati preciznu i učeniku razumljivu uputu te napraviti podsjetnik s koracima aktivnosti, potpitanjima za učenike za dodjeljenu ulogu (učenici s teškoćama pažnje, intelektualnim teškoćama).

Posebice obratiti pozornost na dio zadatka igre uloga koji se odnosi na komunikacijske vještine i izražavanje emocija kod učenika s poremećajem iz spektra autizma, s obzirom na specifičnosti razvoja. Kao potporu učenike konkretno uputite u aktivnost jednostavnijim jezičnim (komunikacijskim) oblicima. S obzirom na igru uloga, učenicima je potrebno prije aktivnosti kroz socijalnu priču prikazati situaciju. Socijalnu priču za učenike s poremećajem iz spektra autizma izradite sa stručnim suradnikom. Informacije o socijalnoj priči potražite na poveznici.

Postupke potpore o korištenju IKT-a pogledajte u materijalu Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (4.6. Aktivnosti prikupljanja i obrade podataka uz pomoć digitalnih alata).

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu u projektnom zadatku pripremati audiovizualni sadržaj za snimanje dokumentarnog filma s naslovom “Moj posao robot može/ne može zamijeniti.” Neka učenici promatraju zanimanja koja ih okružuju, snime izjave zaposlenika u tim zanimanjima uz temeljno pitanje “Može li Vas na poslu zamijeniti robot?”

Za potrebe filma mogu tražiti primjerice izjave školskog psihologa i učitelja informatike. Potom mogu, uz podršku učiteljice, od prikupljenog audiovizualnog sadržaja izraditi dokumentarni film u nekom od alata za izradu i uređivanje videa, npr. Kizoa ili Adobe Spark. Film mogu objaviti na web stranici škole.

Nastavna aktivnost za predmet Hrvatski jezik

“Televizijski talk-show”

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Šesti razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ HJ B.6.1. Učenik obrazlaže vlastite stavove u vezi s pročitanim tekstom.
  • OŠ HJ A.6.3. Učenik čita tekst, uspoređuje podatke prema važnosti i objašnjava značenje teksta.
  • OŠ HJ A.6.1. Učenik govori i razgovara o pročitanim i poslušanim tekstovima.
  • OŠ HJ C.6.1. Učenik uspoređuje različito predstavljanje istih medijskih sadržaja i njihov utjecaj na razvoj mišljenja i stavova.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Engleski jezik

Will robots take our jobs?

U suradnji sa stručnim suradnikom škole, učenike je potrebno prethodno upoznati s radnim vrijednostima i interesima vezano za domenu upoznavanja mogućnosti razvoja karijere i profesionalnog usmjeravanja međupredmetne teme Poduzetništva. Vođenim pitanjima (str. 8.–9.) navedite učenike da razmisle o vjerojatnosti koliko će određeno zanimanje biti potrebno u budućnosti. Predložite nekoliko različitih zanimanja za usporedbu: slastičar, dimnjačar, poljoprivrednik, liječnik… Kao motivaciju možete učenicima prikazati i video sa Youtube kanala Myfuture Australia, specijalizirane za profesionalno usmjeravanje i razvoj karijere.

Uputite učenike da procijene kolika je vjerojatnost da će određeno zanimanje zamijeniti roboti u narednih 20 godina. Zajednički prokomentirajte rezultate, potičući učenike na diskusiju i argumentaciju osobnog mišljenja, potičući atmosferu međusobnog uvažavanja.

Pripremite popis s nazivima zanimanja: automehaničar, soboslikar, zaštitar, poljoprivrednik, pogrebnik, liječnik, gradonačelnik… Na pametni telefon ili tablet instalirajte aplikaciju Google Expeditions. Ovisno o prostoru u učionici možete koristiti pretraživanje proširene stvarnosti (AR) ili virtualne stvarnosti (VR). Kao pojam u tražilici aplikacije upišite naziv zanimanja koji učenici potom koriste kako bi argumentirali svoj izbor i opisuju koje su prednosti i koji nedostatci kada robot obavlja pojedino zanimanje, a koje kada to isto zanimanje obavlja čovjek. Ukoliko se radi o proširenoj stvarnosti, učenici na podu učionice promatraju prikaz elemenata zanimanja, a kod virtualne realnosti, koriste naočale za VR. Više informacija o načinima korištenja Google Expeditions i dostupnim AR i VR sadržajima možete pronaći na poveznici.

Na kraju za svako zanimanje, vodeći se brojem pozitivnih osobina koje su naveli tijekom argumentacije, izabiru idealnog izvršitelja – čovjeka ili robota.

Postupci potpore

Pripremiti fotografije ili crteže zanimanja s istaknutim nazivima zanimanja na engleskom jeziku za učenike s intelektualnim teškoćama i poremećajem iz spektra autizma. Na poleđini kartice zanimanja može se pripremiti prazna crta (okvir) u koji učenik zapisuje značenje na hrvatskom jeziku.

Za učenike koji imaju teškoće pisanja poželjno je pripremiti prijevod na poleđini kartice. Kako bi učenike potaknuli na opis dobrih i loših strana obavljanja zanimanja od strane robota, uz crteže-kartice, poželjno je u par natuknica navesti karakteristike posla.

Također, učenicima s intelektualnim teškoćama, teškoćama pažnje, poremećajem iz spektra autizma, važno je pripremiti potpitanja koja će učenika usmjeravati u odabiru dobrih i loših strana poslova robota.

Postupke potpore o korištenju IKT-a pogledajte u materijalu Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (4.6. Aktivnosti prikupljanja i obrade podataka uz pomoć digitalnih alata).

Za učenike koji žele znati više

Navedite učenike da promotre fotografiju koja prikazuje budućnost u kojoj roboti rade za ljude, a ljudi se zabavljaju i razonode.

Otvorite novu knjigu na poveznici. Uputite učenike na izradu slikovnice o zanimanjima budućnosti s opisom posla (zahtjeva posla, uvjeta rada, radnih vrijednosti). Na lijevu stranicu svoje buduće knjige trebaju postaviti fotografiju ili sliku koju su preuzeli s interneta, dok s desne opisuju o kojem se zanimanju radi u nekoliko rečenica. Kod pretraživanja slika na internetu uputite učenike na stranice na kojima su javno dostupne besplatne fotografije primjerice Pixaby. Na jednom od idućih sati omogućite prezentaciju radova i dijeljenje uradaka s ostalim učenicima što se možete ostvariti i na samoj stranici.

Nastavna aktivnost za predmet Engleski jezik

Will robots take our jobs?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Sedmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ (1) EJ C.7.5. Povezuje osnovne vještine kritičkog mišljenja i koristi se njima: objašnjava informacije, tumači i procjenjuje svoja i tuđa mišljenja, stavove i vrijednosti i rješava problemske situacije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Nastavna aktivnost za predmet Glazbena kultura

Tko se bavi glazbom još?

Aktivnost započnite prezentacijom snimke koncerta vokaloida Hatsune Miku.
Na temelju smjernica za nastavnička pitanja (str. 8.–9.) , povedite razgovor s učenicima o tome što su zapazili, o virtualnoj pjevačici, pojmu vokaloida ili holograma, fenomenu posjećenosti takvih koncerata, više od milijun sljedbenika vokaloida na društvenim mrežama, objavljenim pjesmama i albumima koje pišu sljedbenici Hatsune Miku, vrsti glazbe koju izvodi te njihovim preferencijama prema takvoj vrsti glazbe.
Razgovor s učenicima usmjerite prema glazbeno-scenskim, instrumentalnim i vokalno-instrumentalnim vrstama kao i zanimanjima potrebnim za izvođenje istih (solist pjevač, solist svirač, orkestralni svirač, svirač u bendu, plesač, dirigent, koreograf, voditelj zbora, pjevač u zboru itd.).
Potom podijelite učenike u skupine. Zadatak učenika je da predložena glazbena zanimanja razvrstaju na ona koje nije moguće i ona koje je moguće (ili će u budućnosti biti moguće) zamijeniti digitalnim pomagalima. Svaka skupina prezentira svoje uratke usmeno ili putem zajedničkog zida u digitalnom alatu Padlet. Prilikom oblikovanja Padlet zida postavite dva stupca u koja učenici zapisuju zanimanja prema svom odabiru.
Kako bi argumentirali svoje odabire, učenici istražuju informacije na mrežnim stranicama primjerice Usmjeravanje - HZJZ i Put karijere te po potrebi nadopunjuju ili mijenjaju svoje materijale. Dajte im mogućnost da potvrde ili promijene svoje zaključke koje su postavili na Padlet zid motivirajući ih pitanjima Ostajete li pri svom prvom odabiru? i Mislite li sada drugačije nego na početku?.

Postupci potpore

Prije početka aktivnosti važno je učenicima dati jasne i precizne upute, osobito učenicima s teškoćama pažnje i poremećajem iz spektra autizma. Također, kako bi učenici pratili snimku, prije aktivnosti pripremite im, ukratko i u natuknicama, informacije o pojmu vokaloida. Učenicima objasniti što je to vokaloid.
Za učenike s oštećenjem sluha pripremiti pisani opis, u natuknicama, kakvu glazbu izvodi vokaloid (žanr, brzina, tempo i dr.).
U dijelu aktivnosti koji se odnosi na zanimanja pripremite kartice sa slikovnim prikazom te opisom posla zanimanja (intelektualne teškoće, poremećaj iz spektra autizma). Kako bi se učenika potaklo na promišljanje, uz riječ (naziv zanimanja) može nacrtati simbol kojim će ilustrirati opis zanimanja.
S obzirom na teškoće senzorne integracije (preosjetljivost na zvukove kod pojedinih učenika) pripazite na glasnoću snimke. Također, pri prikazu videozapisa snimke koncerta pripazite na vremensko sudjelovanje učenika u aktivnosti zbog svjetlosnih podražaja, ukoliko je kod učenika prisutna epilepsija.
Postupke potpore o korištenju IKT-a pogledajte u materijalu Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama (4.6. Aktivnosti prikupljanja i obrade podataka uz pomoć digitalnih alata).

Za učenike koji žele znati više

U kojim zanimanjima, vezanima za glazbu, možete zamisliti sebe? Napišite sastav na temu “Ja s 25 godina” u kojem ćete opisati vaš uobičajeni radni dan. U tome vam mogu pomoći sljedeća pitanja: Gdje živite? S kim živite? Što i gdje radite? Putujete li često poslovno? Koje vam je radno vrijeme? Koji su vaši hobiji? Što rade vaši prijatelji (iz osnovne škole)?

Nastavna aktivnost za predmet Glazbena kultura

Tko se bavi glazbom još?

Informacije o aktivnosti
Razred i razina obrazovanja
  • Osmi razred osnovne škole
Odgojno-obrazovni ishodi
  • OŠ GK A.8.3. Učenik slušno i vizualno prepoznaje, razlikuje, opisuje i uspoređuje glazbeno-scenske i vokalno-instrumentalne vrste prema njihovim obilježjima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Kopal, R., Korkut, D.: Kreativnost 4,0 evolucija i revolucija, Algebra, Zagreb 2018.

Klikeraj: Konvergentno mišljenje, https://klikeraj.hr/index.php/2015/07/17/konvergentno-misljenje/ (pristupljeno 8.2. 2020.), mrežna stranica, autori: https://klikeraj.hr/index.php/o-nama/

Klikeraj: Stilovi mišljenja i kreativnost, https://klikeraj.hr/index.php/2016/02/11/stilovi-misljenja-i-kreativnost/ (pristupljeno 8.2. 2020.), mrežna stranica, autori: https://klikeraj.hr/index.php/o-nama/

FSO i STEM genijalci (2016.) Čitanje i pisanje za kritičko mišljenje; Priručnik za nastavnike: inovativne metode rada, učenja i poučavanja, Slavonski Brod, preuzeto s: www.stem-genijalci.eu/wp-content/uploads/eucenje/cip/Prirucnik_Kriticko_citanje_web.pdf (pristupljeno 8. 2. 2020.)

Put karijere: https://www.putkarijere.hr/ (pristupljeno 8.2. 2020.), mrežna stranica, autori: dr.sc. Iva Šverko i dr.sc. Toni Babarović, Institut društvenih znanosti “Ivo Pilar”

Klara Lešković (2016.): Socijalne priče kod poremećaja iz spektra autizma, Diplomski rad, ERF, Sveučilišta u Zagrebu, preuzeto s: https://repozitorij.erf.unizg.hr/islandora/object/erf%3A50/datastream/PDF/view (pristupljeno 8. 2. 2020.)

Francuski jezik:

Les fromages d’excellence en ligne

https://www.lacremerieroyale.fr/post/classement-top10-fromage (pristupljeno 2. 3. 2020.)

Top 19 des fromages français les plus connus, preuzeto s https://coachme.fr/fromages-francais-plus-connus/ (pristupljeno 2. 3. 2020.)

Les meilleurs fromages croates, preuzeto s mrežne stranice Hrvatske turističke zajednice:

https://croatia.hr/fr-FR/experiences/gastronomie-et-enologie/les-meilleurs-fromages-croates (pristupljeno 2. 3. 2020.)

Engleski jezik:

Myfuture Australia: https://www.youtube.com/user/myfutureAustralia (pristupljeno 8. 2. 2020.), mrežna stranica na temu razvoja karijere i profesionalnog usmjeravanja

Myfuture Australia: Actor https://www.youtube.com/watch?v=EVx5NvPPMPY&feature=youtu.be (pristupljeno 8. 2. 2020.), YouTube stranica

Njemački jezik:

Spiegel Wissenschaft: Shultest in Japan: Roboter als Lehrein, https://www.spiegel.de/video/schultest-in-japan-roboter-als-lehrerin-video-1001903.html (pristupljeno 8. 2. 2020.)

Video zapis o robotu Yuki koji je zaposlen na sveučilištu u Marburgu u Njemačkoj: https://youtu.be/byuIiwhxZNU, (pristupljeno 2. 3. 2020.), YouTube stranica

Glazbena kultura:

Audiosnimka koncerta vokaloida Hatsune Miku: https://www.youtube.com/watch?v=YSyWtESoeOc (pristupljeno 26. 2. 2020.), YouTube stranica

Hatsune Miku, službena mrežna stranica https://sonicwire.com/product/virtualsinger/special/mikunt (pristupljeno 26. 2. 2020.),

e-Usmjeravanje mrežna stranica Hrvatskog zavoda za zapošljavanje: http://e-usmjeravanje.hzz.hr/Pretraga (pristupljeno 28. 2. 2020.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.