Predmet
Biologija
Veličina slova
scenarij poučavanja

Daleki rođaci

Naziv predmeta
Biologija

Razred
8. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • fosili
  • predci čovjeka
  • primati

Tko smo?

Povedite raspravu uz pomoć alata TodaysMeet, u kojoj svi učenici mogu aktivno sudjelovati. Kako biste ih potaknuli, možete im postaviti pitanja poput: Što je evolucija? Što je biološka evolucija? Jeste li ikada nacrtali svoje obiteljsko stablo? Tko su bili vaši predci? Dijelite li neka zajedničke osobine sa svojim predcima?

Učenicima možete reći da ljudi imaju oko 98 % zajedničkih gena sa čimpanzom te im demonstrirajte sliku razvojnoga stabla čovjeka. Postavite im pitanja popu: Što predstavljaju grane, a što svako čvorište na stablu? Što možeš na temelju toga podatka zaključiti o podrijetlu čovjeka?

Zatim s učenicima pogledajte videozapis Vrsta Homo sapiens (One species, Living Worldwide), u trajanju od 4:20 min.

Tekst uz videozapis: Svaki čovjek koji danas živi na Zemlji pripada vrsti Homo sapiens. Čovjeka je od davnina zanimalo njegovo podrijetlo – odakle dolazimo? Tragovi o našem podrijetlu datiraju od prije 6 milijuna godina i potječu iz Afrike. Naši predci živjeli su u različitom okruženju i životnim uvjetima. Zbog klimatskih uvjeta neki su od njih izumrli. Prije dva milijuna godina neki naši predci sele iz Afrike u Aziju. Neki se od njih prilagođavaju novim životnim uvjetima okoliša, a neki izumiru. Prije otprilike 200 000 godina pojavljuje se predak suvremenoga čovjeka, Homo sapiens – predak svih ljudi koji danas žive na Zemlji.

Za učenike možete izraditi osmosmjerku u alatu WordSearchLabs, upotrebljavajući pojmove s kojima su se učenici već ranije upoznali tijekom obrade sadržaja iz Biologije, Geografije i Povijesti. Razgovarajte s učenicima o navedenim pojmovima. Primjer gotove osmosmjerke možete preuzeti u PDF formatu.

Postupci potpore

U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost gledanja videozapisa.

Učenike možete uključiti u razgovor/raspravu o evoluciji te im pripremiti umnu mapu s prikazom sadržaja izlaganja ili primjerice gotov shematski predložak obiteljskog stabla u koji će upisati imena svojih predaka te zaokružiti one pretke s kojima dijele iste osobine.

Pri izradi osmosmjerke učenici mogu raditi u paru ili učenicima s teškoćama možete ponuditi unaprijed napravljenu osmosmjerku s manjim brojem pojmova. Pojmove prokomentirajte s učenicima, po mogućnosti uz vizualnu podršku. To je posebno važno za učenike s intelektualnim teškoćama i učenike s autizmom. Učenicima s oštećenjima vida opšite zadatak i što on sadržava kako bi mogli biti uključeni. Poželjna je primjena čitača ekrana.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tko smo?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • povezati uspješnost prilagodbi nekog organizma s njegovim preživljavanjem u uvjetima staništa
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Koliko smo slični drugim primatima?

Kako biste pobudili zanimanje učenika, na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ – Digitalni obrazovni sadržaji, Biologija nastavnici, Evolucija čovjeka, pogledajte videozapise na str. 1. Podrijetlo primata, u trajanju od 1: 07 min., i na str. 2. Sadašnji primati, u trajanju od 1: 21 min.

Napomena: Za pristup Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ potreban je elektronički identitet u sustavu AAI@EduHr.

Prethodno pripremite nastavne listiće (NL1 – zajedničke osobine primata i NL2 – sadašnji primati – veličina, oblik tijela, mozak, gdje žive itd.) u Google Disku i podijelite ih s učenicima. Odaberite nekoliko učenika koji će pročitati svoje odgovore, a drugi učenici neka im postavljaju pitanja o odgovorima koji su im nejasni ili izazivaju dvojbe.

Učenici zatim mogu sastaviti kostur suvremenog čovjeka i čimpanze.

Napomena: Dijelove kostura (slagalica) potrebno je otisnuti, izrezati, a zatim složiti. Premetanjem slova dobije se riječ WALKER (čovjek) i PONGID (čimpanza).

Nakon što učenici sastave kosture, neka usporede osobine čovjeka i čovjekolikog majmuna te samostalno riješe nastavni listić izrađen u Google Disku, koji sadržava pojmove poput primjerice kretanje, oblik kralježnice, obujam lubanje, duljina udova, oblik zdjelice, hod. Potaknite učenike da razmijene informacije i dođu do ispravnih zaključaka.

Postupci potpore

U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost gledanja videozapisa te kako pripremiti nastavne listiće i primijeniti ih s obzirom na postojeća ograničenja.

Istim bojama možete označiti samo određene dijelove koje učenici trebaju povezati na slikovnim prikazima ili naznačiti mjesta na koje trebaju upisati određene nazive. Za učenike s intelektualnim teškoćama količinu pojmova smanjite ovisno o za njih postavljenim ishodima. Zadatke ćete olakšati ako ponudite riječi/svojstva koja će učenici razvrstavati u pripremljene tablice ili ako učenici trebaju nadopuniti slikovni prikaz. Za učenike s teškoćama čitanja, oštećenjima vida i motoričkim teškoćama prilagodite tablicu u odnosu na veličinu i tisak slova te razmake između redova tablice.

Aktivnosti sastavljanja kostura suvremenog čovjeka i čimpanze provedite u skupinama, tako da svaka skupina dobije slaganje jednoga modela, koje će kasnije usporediti. Možete za učenike predvidjeti ili oni mogu izabrati koju će aktivnost provesti, npr. ispisivanje, izrezivanje, slaganje, ovisno o sposobnostima učenika. Za neke učenike potrebno je predvidjeti već ispisane dijelove (npr. učenici s motoričkim teškoćama, teškoćama pažnje i koncentracije). Neki učenici mogu dobiti već djelomično složen predložak, koji trebaju nadopuniti preostalim izrezanim dijelovima (npr. učenici s intelektualnim teškoćama, motoričkim oštećenjima). Učenicima možete ponuditi da sami izaberu koji predložak/model žele slagati.

Nastavna aktivnost za predmet X

Koliko smo slični drugim primatima?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • navesti neke zajedničke osobine primata
  • usporediti osobine čovjeka i ostalih primata u građi kostura
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dokazi evolucije – Istražujemo mjesta “zločina”

Kako biste pobudili zanimanje učenika, pogledajte videozapise na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ – Digitalni obrazovni sadržaji, Biologija nastavnici, Evolucija čovjeka, na str. 5. Prati dokaze (tragove) evolucije čovjeka, u trajanju od 00:48 min., i na str. 8. Oslikavanje spilja, u trajanju od 0:34 min. Na temelju videozapisa učenici će riješiti zadatak o dokazima evolucije, str. 7. Raspravite s učenicima o dokazima biološke i kulturne evolucije.

Napomena: Za pristup Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ potreban je elektronički identitet u sustavu AAI@EduHr.

Podijelite učenike u skupine malih istraživača koji će uz pomoć mrežnih tražilica otkriti različite pronađene fosilne ostatke lubanja i povezati ih s hominidima kojima pripadaju s obzirom na razdoblje u kojem su živjeli. Neka učenici svoja otkrića upisuju u alat Lino.

U istraživanju im mogu pomoći mrežne stranice na engleskom jeziku Tko je tko u ljudskoj evoluciji? (Who is who in human evolution?) i Identificiraj hominida(Choose a mistery skull to identify).

Izrađene uratke predstavnici skupina izlažu pred ostatkom razreda te obrazlažu kako su i zašto na taj način osmislili uradak. Skupinama možete odrediti vremensko ograničenje za predstavljanje, pri čemu ostale skupine mogu postavljati pitanja. Učenici mogu izabrati i najbolji rad, koji možete objaviti na mrežnoj stranici škole.

Postupci potpore

U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike u aktivnost gledanja videozapisa i rada u skupini.

Pri upotrebi poveznica za otkrivanje i povezivanje fosilnih ostataka lubanja s hominidima kojima pripadaju s obzirom na razdoblje u kojem su živjeli, dodijelite uloge kako bi se po potrebi učeniku s teškoćom mogla pružiti potrebna podrška. Tijekom gledanja napravite male stanke i ukratko prođite glavnu odrednicu gledanoga sadržaja.

Nastavna aktivnost za predmet X

Dokazi evolucije – Istražujemo mjesta “zločina”

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • izložiti dokaze evolucije
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Otputujmo u prošlost

Upišite u mrežnu tražilicu nazive čovjekovih predaka te preuzmite i pohranite fotografije. Fotografije možete spremiti u mapu na računalu, a po potrebi i ih i komprimirati. Mapu spremite na Google Disk i podijelite je s učenicima.

Učenike možete podijeliti u skupine. Svaka skupina neka izvuče sliku predstavnika jednoga od čovjekovih predaka, nakon čega će proučiti sadržaje o njemu na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“– Digitalni obrazovni sadržaji, Biologija nastavnici, Evolucija čovjeka, str. 9., Australopitek, u trajanju od 1:20 min.; str. 12., Spretni čovjek i uspravni čovjek, u trajanju od 0:56 min.; str. 13. Neandertalac, u trajanju od 0:26 min.; i str. 14., Suvremeni čovjek, u trajanju od 0:31 min.

Pripremite nastavne listiće u Google Disku i podijelite ih s učenicima. Na nastavnome listiću neka učenici ukratko opišu obilježja svojega predstavnika (npr. izgled, kretanje, prehrana, područje i razdoblje u kojem je živio i sl.). Pritom neka učenici sastave i dva pitanja o sadržaju koji izlažu za članove druge skupine. Nakon izlaganja skupina i odgovaranja na pitanja raspravite o razlikama/sličnostima predaka čovjeka.

Na kraju ove aktivnosti možete uputiti učenike na interaktivne sadržaje na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ – Digitalni obrazovni sadržaji, Biologija nastavnici, Evolucija čovjeka, str. 10., Čovjekovi preci; str. 15., Homo znači čovjek, ljudsko biće; i str. 16., Rod Homo.

Napomena: Za pristup Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ potreban je elektronički identitet u sustavu AAI@EduHr.

Postupci potpore

Sve učenike u skladu njihovim sposobnostima možete uključiti u aktivnost pretraživanja mrežnih stranica uz pomoć učenika u paru ili učitelja. Učenicima je potrebno dati jasne upute uz provjeru razumijevanja i objasniti pojmove koje pretražuju te ih poticati na donošenje i iznošenje zaključaka.

U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako pripremiti nastavne listiće učenicima s teškoćama u učenju i primijeniti ih s obzirom na postojeća ograničenja.

Sve učenike prema njihovim sposobnostima možete uključiti u timski rad tako da im dodijelite točno određenu ulogu, primjerice traženje podataka o izgledu, kretanju, prehrani, području ili razdoblju u kojem je živio čovjekov predak. Na kraju ove aktivnosti učenici mogu pristupiti interaktivnim sadržajima na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ – Digitalni obrazovni sadržaji, Biologija nastavnici, Evolucija čovjeka i riješiti uz pomoć učitelja ili učenika u paru jedan od navedenih zadataka.

Nastavna aktivnost za predmet X

Otputujmo u prošlost

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • povezati uspješnost prilagodbi nekog organizma s njegovim preživljavanjem u uvjetima staništa
  • navesti osnovne razvojne oblike čovjeka u evoluciji
  • prikazati točnim redoslijedom evolucijske oblike razvoja čovjeka
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Što smo otkrili o neandertalcu?

Ako imate mogućnost, posjetite s učenicima Muzej krapinskih neandertalaca. Učenici nakon posjeta muzeju mogu opisati jedan dan u životu neandertalca izradom infografike u alatu Piktochart.

Druga je mogućnost da učenicima zadate da istraže pouzdane izvore informacija s mrežnih tražilica koje će naći upotrebljavajući ključne riječi Neandertalac u Hrvatskoj.

Učenici mogu napraviti infografiku u alatu Piktochart o sadržaju koji su proučili. Uratke ili njihove poveznice neka vam pošalju na Edmodo i naknadno prezentiraju ostalim učenicima.

Postupci potpore

Posjet Muzeju krapinskih neandertalaca pogodan je za sve učenike jer pruža mogućnost osjetilnih doživljaja. Prije posjeta muzeju, kao i prije gledanja videozapisa, pročitajte Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i primijenite ih s obzirom na postojeća ograničenja.

Sve učenike u skladu s njihovim sposobnostima možete uključiti u aktivnost pretraživanja mrežnih stranica uz pomoć primjerice učenika u paru ili učitelja. Učenicima je potrebno dati točne upute i objasniti pojmove koje pretražuju te ih poticati na donošenje zaključaka koje iznose tijekom izrade prezentacija u skupini sa drugim učenicima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Što smo otkrili o neandertalcu?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • imenovati primjere nalaza neandertalaca u Hrvatskoj
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Raspravljamo o evoluciji

Upotrijebite alat TodaysMeet za prosudbu učenika o istraživačkom pitanju/hipotezi Neandertalac – predak ili daleki rođak Suvremenog čovjeka?.

Učenike podijelite u skupine, koje će izložiti i opravdati neku od zadanih hipoteza: Suvremeni čovjek nije se razvio iz neandertalaca, Neandertalci predstavljaju „slijepu granu” evolucije ili Neandertalac je samo daleki rođak suvremenog čovjeka.

Učenicima možete demonstrirati dvije slike čovjekovih predaka (jednu koja prikazuje ravnu liniju od majmuna prema modernome čovjeku, a drugu koja prikazuje razvojno stablo čovjeka). Raspravite s učenicima o tome koja slika točnije prikazuje evoluciju čovjeka.

Napomena: Ukažite učenicima na pogrešnu predodžbu – čest slikovni prikaz evolucije čovjeka izravnom linijom od majmuna.

Možete učenicima zadati da za domaću zadaću izaberu i provedu jedan od dvaju malih istraživanja povezanih s novostima u znanosti: Je li čimpanza čovjekov blizak rođak? ili Tko je Homo naledi i zašto je važno njegovo otkriće?. Rezultate istraživanja učenici mogu naknadno prezentirati.

Postupci potpore

Učenike možete uključiti u razgovor/raspravu o evoluciji te im pripremiti gotov shematski predložak, primjerice razvojnoga stabla čovjeka, u koji će upisati potrebne pojmove i zaključke prema jasnim uputama.

Za domaću zadaću učenicima izradite jasan plan istraživanja vizualno-grafičkoga tipa, na temu Je li čimpanza čovjekov blizak rođak? ili Tko je Homo naledi i zašto je važno njegovo otkriće?, kojim će se učenik rukovoditi u istraživanju. Dovedite mu i točno određene izvore kojima će se služiti, pri čemu je potrebno imati u vidu samostalnost učenika u pronalaženju izvora i snalaženju na njemu. Za učenike s intelektualnim teškoćama u skladu s planiranim ishodima možete pripremiti predložak sa sažetim sadržajem važnim za izvođenje zaključaka, s pridruženim zadatcima kojima će proći sadržaj.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima možete predložiti da istraže i usporede građu lubanje (npr. obujam, čelo, zubalo, čeljusne kosti, brada, veza lubanje i kralježnice) i zdjeličnih kostiju u svih čovjekovih predaka. Neka podatke prikažu grafički, u tablici koju mogu izraditi u Wordu ili Excelu, a pri izradi mogu razmjenjivati podatke i surađivati (kolaboracija) međusobno i s učiteljem upotrebljavajući alat Google Hangouts, npr. upotrebljavati videopozive i/ili slati tekstualne poruke.

Napomena: Za uporabu ovoga alata potrebno je imati Google korisnički račun.

Učenici mogu naknadno prezentirati ostalim učenicima svoje grafičke prikaze.

Učenici mogu istražiti važnost i doprinos D.G. Krambergera istraživanju čovjekovih predaka, osobito neandertalaca. U istraživanju im može pomoći mrežna stranica o krapinskom pračovjeku. Zatim neka izrade infografiku o sadržaju koji su proučili u alatu Piktochart. Uratke ili njihove poveznice neka vam pošalju na Edmodu te ih naknadno prezentiraju ostalim učenicima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Raspravljamo o evoluciji

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • prikazati točnim redoslijedom evolucijske oblike razvoja čovjeka
Razina složenosti primjene IKT
  • srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Dodatni izvori koji Vam mogu pomoći u realizaciji aktivnosti scenarija poučavanja je tekst Evolucija čovjeka  i dokumentarni film Postati čovjekom (Becoming human) .

Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji je put utvrđena 13. 5. 2018.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.