Predmet
Biologija
Veličina slova
scenarij poučavanja

Bogatstvo boja i mirisa

Naziv predmeta
Biologija

Razred
7. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • cvijet
  • dvosupnice
  • jednodomne i dvodomne biljke
  • jednosupnice
  • oplodnja
  • oprašivanje
  • plod

Prepoznaj kojoj biljci pripadam

Pripremite prirodni materijal različitih vrsta biljaka, primjerice cvjetove i listove ruže i tulipana, cvatove i listove tratinčice i maslačka, listove metvice, javora, hrasta i bagrema, te svakom učeniku dajte po jedan primjerak. Neka učenici izrade plakat na papiru bijele boje koji ste unaprijed pripremili tako što će zalijepiti list/cvijet/cvat i ispod njega napisati naziv biljke kojoj on pripada. Na istome plakatu zaokružite cvatove crvenom, a cvjetove zelenom bojom i tako ponovite definiciju obaju pojmova. Zatim neka učenici fotografiraju biljke pa u skupinama izrade infografiku u alatu Piktochart te podijele svoj uradak na Google Disku.

S učenicima raspravite o prikazanome na plakatima i/ili infografikama i potaknite ih na donošenje zaključaka o značajkama jednosupnica i dvosupnica.

Postupci potpore

U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike s teškoćama u učenju u aktivnosti praktičnoga rada i rješavanja zadataka.

Aktivnost je pogodna za uspješno uključivanje svih učenika, no slijepim učenicima potrebno je opisati ponuđene cvjetove i omogućiti im da ih opipaju i pomirišu te ih uz verbalno usmjeravanje imenuju. Svaki učenik neka odabere cvijet prema vlastitome interesu. Svi učenici mogu biti uključeni u aktivnost izražavanjem vlastitoga doživljaja ili osobnog iskustva u vezi s odabranim ili nekim drugim cvijetom.

Tijekom izrade plakata neki učenici s teškoćama mogu primjerice biti zaduženi za fotografiranje biljaka, uz potporu učitelja i ostalih učenika. Pri izradi plakata poželjno je učenike s teškoćama dovoljno približiti mjestu izvođenja kako bi imali mogućnost dobro vidjeti, čuti i uključiti se. Ako se u razredu nalazi slabovidni učenik, potrebno je za plakat odabrati mat papir ili papir žućkaste boje kako ne bi došlo do odbijanja svjetlosti.

Nastavna aktivnost za predmet X

Prepoznaj kojoj biljci pripadam

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • navesti obilježja jednosupnica i dvosupnica te prepoznati predstavnike
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Što ih čini posebnima?

Potaknite oluju ideja s učenicima o tome odakle kritosjemenjačama njihov naziv. Neka sami tijekom aktivnosti otkriju odgovor na postavljeno pitanje.

Na Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“

– Digitalni obrazovni sadržaji, Biologija nastavnici, Biljke, na str. 22. možete pronaći videozapis o kritosjemenjačama, koji prikažite učenicima uz pripremljeni organizator pažnje. Možete preskočiti dio videozapisa od 0:49 do 1:08 min. jer se govori o ksilemu i tkivima koja se osnovnoj školi ne obrađuju.

Na temelju videozapisa učenici će riješiti kratak kviz na str. 24., o razlikama između golosjemenjača i kritosjemenjača. Raspravite s učenicima o evolucijskom napretku kritosjemenjača naglašavajući skrivenost sjemenog zametka u plodnici tučka.

Napomena: Za pristup Nacionalnom portalu za učenje na daljinu „Nikola Tesla“ potreban je elektronički identitet u sustavu AAI@EduHr.

Učenike podijelite u skupine i zadajte im zadatke, primjerice da izrade preparat poprečnog presjeka plodnice tučka, preparat peludnih zrnaca tulipana ili ruže, analizu nespolnih organa kritosjemenjača, rasprostranjivanja plodova, klijanja i slično. Pripremite nastavni listić u programu Word, koji će učenike voditi pri izradi preparata, mikroskopiranju, analizi nespolnih organa i procesima oprašivanja i oplodnje, razvoju ploda i klijanju. Svoje radove neka kasnije prezentiraju ostalim učenicima s pomoću nastavnog listića ili umne/konceptualne mape koju su izradili u alatu MindMeister. Uratke objedinite u alatu Swayu, gdje ćete potaknuti učenike na donošenje zaključaka o nazivu i obilježjima kritosjemenjača. Uratke zatim objavite na mrežnoj stranici škole.

Postupci potpore

U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike s teškoćama u učenju u aktivnost gledanja videozapisa.

Učenicima s teškoćama možete pripremiti organizator pažnje (npr. jednostavan slikovni ili tekstualni slijed) kako bi lakše pratili videozapis i kasnije aktivnije sudjelovali u kvizu.

U općim uputama možete pronaći kako uključiti učenike s teškoćama u učenju u aktivnosti praktičnoga rada i rješavanja zadataka.

Sve učenike prema njihovim sposobnostima možete uključiti u timski rad tako da im se dodijeli točno određena uloga, primjerice potaknite ih na izradu preparata tako što ćete im pripremiti jasne upute za njihovu izradu, pisane pregledno po koracima i po mogućnosti vizualno podržane. Isto tako, učenici s poteškoćama mogu sudjelovati u izradi mape (npr. čitanjem pripremljenih podataka važnih za upisivanje, opisivanjem umne mape uz usmjeravanje ili po zadanim odrednicama, predlaganjem pojmova između ponuđenih koji se mogu upisati u umnu mapu i sl.). Ako mapu prezentira učenik s teškoćama kao dobrovoljac, neka to bude prema zadanom planu ili uz usmjeravanje.

Nastavna aktivnost za predmet X

Što ih čini posebnima?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • opisati položaj i uloge spolnih i nespolnih organa biljaka
  • navesti obilježja jednosupnica i dvosupnica te prepoznati predstavnike
  • opisati procese oprašivanja i oplodnje
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Istražimo točnost hipoteze: U okolišu škole više je vrsta dvosupnica!

Raspravite s učenicima o važnosti znanstvenog istraživanja i ponovite korake u istraživanju te postavite hipotezu: U okolišu škole više je vrsta dvosupnica.

Napomena: Budući da je puno veća raznolikost među dvosupnicama te da među jednosupnicama gotovo i nema drvenastih biljaka, može se očekivati da će učenici pronaći više dvosupnica. Do komplikacija može doći zbog trava jer za učenike sedmoga razreda nije predviđeno određivanje vrsta trava. Predlažemo zato da odaberete određenu površinu u okolišu škole koju ćete istražiti kako biste učenicima mogli pomoći u određivanju pojedinih biljnih vrsta. Naravno, upravo zahvaljujući travama može se dogoditi da se hipoteza pokaže kao netočna.

Svi učenici jednoga razreda neka izrade e-herbarij biljaka u okolišu škole. Naglasite prednosti e-herbarija u odnosu na klasični herbarij, pri čemu vam može pomoći i poveznica na Eduvizija herbarij. Učenici će fotografirati biljke te im odrediti imena uz vašu pomoć i pomoć ključeva (online ili knjige), a uz narodno, učenici mogu odgonetnuti te dopisati i latinsko ime biljke pomoću Flora Croatica Database.

Nakon prikupljanja i obrade podataka učenici neka izrade tablicu u programu Excel, koja će sadržavati broj jednosupnica i dvosupnica, a zatim neka izrade i grafički prikaz zastupljenosti jednosupnica i dvosupnica u okolini škole u alatu Meta- Chart.

S učenicima prokomentirajte grafički prikaz i zaključite je li hipoteza bila ispravna ili ne.

Postupci potpore

U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike s teškoćama u učenju u aktivnost praktičnoga rada. Aktivnost je pogodna za uključivanje svih učenika, no zadaće moraju biti usklađene s njihovim sposobnostima i ograničenjima (otkrivanje biljaka u okolišu, fotografiranje, čitanje informacija s poveznica za pomoć pri izradi herbarija, stvaranje herbarija, pisanje naziva i sl.). Za učenike s teškoćama pažnje, pamćenja, učenike s teškoćama iz spektra autizma, kao i učenike s intelektualnim teškoćama, dobro je predvidjeti etapne upute za dogovorenu aktivnost. Učenici s teškoćama neka rade u paru s učenicima koji im mogu olakšati izradu grafičkoga prikaza.

Nastavna aktivnost za predmet X

Istražimo točnost hipoteze: U okolišu škole više je vrsta dvosupnica!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • prikazati i opisati rezultate rada (odgovarajućim) prikazima
  • objasniti prednosti izrade i upotrebe e-herbarija
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dvoboj

Odigrajte s učenicima kviz koji ste izradili u alatu Kahoot. Učenike podijelite u skupine, najmanje dvije, i tako na zabavan način ponovite naučeno u prethodnim aktivnostima. Naravno, učenici mogu i individualno sudjelovati u kvizu. Na taj se način u učenicima budi natjecateljski duh, a u nastavu unose dinamičnost i zabava.

Prethodno za domaću zadaću učenicima zadajte da uz pomoć mrežne tražilice istraže koliko je zaštićenih šuma/stabala/proljetnica u Hrvatskoj. Pripremite im slijepu kartu Hrvatske, na kojoj će tijekom aktivnosti označavati lokacije zaštićenih područja/stabala, a o proljetnicama mogu napraviti prezentaciju u alatu Prezi, sa slikama i podatcima. Možete pregledati i usporediti učeničke uratke i objediniti njihove prezentacije u jednu, s pomoću koje donosite zaključke o važnosti zaštite prirode, važnosti učeničke osviještenosti i utjecaju pojedinca na osviještenost zajednice. Radove objavite na mrežnoj stranici škole.

Postupci potpore

U Didaktičko-metodičkim uputama za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama možete pronaći kako uključiti učenike s teškoćama u učenju u aktivnosti praktičnoga rada i rješavanja zadataka.

Za aktivnost Povežimo naučeno i domaću zadaću učenicima možete unaprijed dati sažeti tekst odgovora na pitanja iz kviza ili sažetak s pridruženim pitanjima, koja će im pomoći u uspješnom sudjelovanju u kvizu. U izvođenju zaključka mogu sudjelovati svi učenici.

Učenicima možete naznačiti na karti područja zaštićenih šuma/stabala, a oni neka imenuju svako od označenih područja. Isto tako, ako je potrebno i izvedivo, možete im prilagoditi i izradu prezentacije o proljetnicama tako što ćete odrediti rad u paru. Možete pripremiti i već gotove fotografije proljetnica koje će učenicima poslužiti za izradu A4 plakata, koji možete fotografirati i priložiti ostalim radovima u prezentaciji.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima predložite da odaberu i istraže jednu od sljedećih tema te po svojem izboru naprave infografiku u alatu Piktochart ili prezentaciju u alatu Prezi, koju će prikazati ostalim učenicima, a vi je naknadno objaviti na mrežnoj stranici škole: Fascinacija cvijećem, Cvijet kao simbol. Možete učenicima zadati i da provedu malo istraživanje o mirisima, ispitaju koliko je ružinih latica, latica jorgovana i sl. potrebno za izradu parfema, a rezultate neka prikažu tablično ili grafički.

Učenici uz pomoć mobilne aplikacije Pl@ntNet (može se besplatno preuzeti na Google Playu) mogu na terenu određivati nazive biljaka tako da fotografiraju primjerice list i pretraže bazu podataka. Aplikacija dopušta i objavu lokacije biljke, a na taj se način pomaže mapiranju biljaka i analizi bioraznolikosti u svijetu. Aplikacija je na engleskome jeziku, a sadržava i nazive na latinskome jeziku.

Nastavna aktivnost za predmet X

Dvoboj

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • navesti obilježja jednosupnica i dvosupnica te prepoznati predstavnike
  • povezati gradivo Geografije i Biologije upotrebom slijepe karte
  • nabrojiti i opisati zaštićene dijelove prirode
  • uočiti osobnu važnost u zaštiti prirode
Razina složenosti primjene IKT
  • napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

  1. Dodatni izvor koji Vam mogu pomoći u realizaciji aktivnosti scenarija poučavanja je  tekst Upoznaj najveći cvijet i najveći svat na svijetu .
  2. Dodatna pojašnjenja pojmova možete potražiti na relevantnim mrežnim stranicama – Google znalac, Struna (Hrvatsko strukovno nazivlje), Hrvatska enciklopedija i sl.

Napomena: Valjanost svih mrežnih poveznica zadnji put utvrđena 13.05.2018.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.