Izjava o pristupačnosti

Izjava o pristupačnosti

U skladu sa Zakonom o pristupačnosti mrežnih stranica i programskih rješenja za pokretne uređaje tijela javnog sektora Republike Hrvatske (NN 17/19), CARNET-ovi digitalni obrazovni sadržaji (DOS) izrađeni su na način da dizajn, funkcionalnosti i sam sadržaj u najboljoj mogućoj mjeri budu pristupačni svim korisnicima, uključujući osobe s invaliditetom, od kojih mnoge koriste pomoćnu tehnologiju. DOS-ovi za nastavne predmete namijenjeni su učenicima za učenje i provjeru znanja. Koriste se na nastavnom satu, ali i tijekom samostalnog učenja i rada kod kuće. Razvijeni su u okviru projekta e-Škole: Razvoj sustava digitalno zrelih škola (II. faza). Ova Izjava o pristupačnosti odnosi se na e-Škole DOS za Latinski jezik za 1. razred opće gimnazije.

Status usklađenosti

e-Škole DOS Latinski jezik 1 je djelomično usklađen sa Zakonom o pristupačnosti mrežnih stranica i programskih rješenja za pokretne uređaje tijela javnog sektora.

Sadržaji su dobro strukturirani, a korištena tehnička rješenja su intuitivna i jednostavna za praćenje. Sve upute su praćene uputama na hrvatskom jeziku, a dodana vrijednost je u ponuđenim rješenjima uz svaki zadatak što značajno olakšava rad i poboljšava motivaciju korisnika s različitim razvojnim teškoćama.

Ispunjena je većina zahtjeva europske norme EN 301 549 V1.1.2 (2015-04), ali uz neke iznimke.

Nepristupačni sadržaj

Iznimke od usklađenosti sa Zakonom o pristupačnosti, prema četiri opća zahtjeva za osiguranje pristupačnosti – mogućnost opažanja, operabilnost, razumljivost i stabilnost – očituju se u sljedećim dijelovima sadržaja:

Kod odabira kontrasta te odgovarajuće veličine ili tipa fonta, povratak na navedenu traku izbornika moguć je uz „skrollanje“ prema gore (traka izbornika nije vidljiva cijelo vrijeme).

Po završetku svih jedinica određenog modula nije moguće prijeći na drugi modul, potreban je povratak na početni izbornik modula koji onda omogućava prelazak na sljedeći modul ili povratak na prethodni. U doradama tehničkih rješenja svakako treba omogućiti prelazak na novi modul po završetku posljednje jedinice modula u kojem se trenutno radi.

Rješavanje zadataka tipa „drag and drop“ olakšano je korisnicima s motoričkim teškoćama omogućavanjem „povlačenja“ traženih pojmova na način da se pojam označi klikom i ponovno klikom položi na za to predviđeno mjesto. Korištene didaktičke igre, poglavito osmosmjerka (npr. jedinica 2.2.2), je teže pristupačna za rješavanje djeci s vizualnim i motoričkim teškoćama jer ih nije moguće uvećati, a navedeni format otežava vizualno uočavanje traženog pojma u nizu grafema.

Zadatci slaganja slike prema predlošku (puzzle) su teže pristupačni (npr. zadatak u jedinici 5.5.2) jer korisnik ne može imati predložak za vrijeme slaganja dijelova slike. Na taj način se otežava izvedba zadatka djeci s teškoćama pažnje i pamćenja.

Memory zadatci su teže pristupačni jer se ikone ne mogu uvećati. No, uporaba posebnog fonta Slova za disleksiju olakšava vizualnu percepciju sadržaja memory kartica, ali ne rješava pitanje razmaka između ikona.

Zadatci su u većini slučajeva dobro grafički definirani, tj. jasna je distinkcija zadatka od podloge stranice i okolnog teksta. Kod zadatka u jedinici 5.5.2 Kronološki slijed rimskih kraljeva kod uvećanja se oznaka za navigaciju teže vidi jer se uklopi u tekst. Kod korištenja kontrasta neki dijelovi sadržaja nisu dovoljno vidljivi (npr. godine na vremenskoj traci kod istog zadataka).

Dugački zadatci za čije je rješavanje potrebno skrollanje za vrijeme rješavanja (npr. u jedinici 3.3.1 - prema preslušanom i pročitanom tekstu dovuci rečenicu do njezina ispravna prijevoda ili u jedinici 3.3.2. položaj postrojbi vojske Scipiona) zahtjevniji su za djecu s teškoćama pažnje, memorije ili jezičnim teškoćama.

Jedinice zasićene tekstovima (npr. jedinica 2.2.1 i jedinica 2.2.2.) imaju poveznice tipa Nastavi čitati. Tekst je složen po lijevoj margini što olakšava praćenje, ali nije izbjegnut početak rečenice u jednom retku i nastavak u sljedećem što otežava praćenje teksta djeci s disleksijom i drugim jezičnim poremećajima.

U jedinici 3.4.1. (Katalinina urota) u zadatku koji zahtjeva upisivanje odgovarajućeg broja pored prijevoda otežano je čitanje i praćenje zadatka djeci s disleksijom i jezičnim poremećajima jer je tekst zgusnut i rečenice označene brojevima nisu izlistane jedna ispod druge. Sam zadatak je zahtjevan i zbog duljine i potrebe češćeg skrollanja tijekom rješavanja zadatka.

Priprema ove Izjave o pristupačnosti

Ova Izjava pripremljena je dana 9. rujna 2020., sukladno Predlošku izjave o pristupačnosti koji je u skladu s Direktivom (EU) 2016/2102 Europskog parlamenta i Vijeća o pristupačnosti internetskih stranica i mobilnih aplikacija tijela javnog sektora, a utvrđen je Provedbenom odlukom komisije EU 2018/1523 11. listopada 2018.

Za pripremu ove Izjave korištena je metoda procjene u obliku testiranja pristupačnosti.

Testiranje pristupačnosti provele su osobe s različitim vrstama invaliditeta koje su napredni korisnici informacijske tehnologije.

Operativni sustavi, internetski preglednici i mobilni uređaji na kojima su izvršena testiranja su Windows 10, Mozilla Firefox, Google Chrome 83, Safari, iPhone XS i iPhone 8+.

Pomoćna tehnologija korištena tijekom testiranja obvuhvaća čitače ekrana NVDA i JAWS, čitač ekrana Voiceover i Windows 10 On-Screen Keyboard.

Prilikom testiranja uzeti su u obzir sljedeći zahtjevi za pristupačnost mrežnih stranica i programskih rješenja za pokretne uređaje:
• mogućnost opažanja, što znači da sadržaj i sastavni dijelovi korisničkog sučelja moraju biti predstavljeni korisnicima na način da im omogućavaju opažanje,
• operabilnost, što znači da se sastavnim dijelovima korisničkog sučelja i navigacije mora moći upravljati,
• razumljivost, što znači da informacije i način rada korisničkog sučelja moraju biti razumljivi,
• stabilnost, što znači da sadržaji moraju biti dovoljno stabilni da ih mogu pouzdano tumačiti različiti korisnički programi, uključujući pomoćne tehnologije kojima se služe osobe s invaliditetom, kako bi korisnici uvijek imali pristup sadržaju.

Pristupačnost modula provjerena je u skladu sa zahtjevima koje je naručitelj postavio pred izvršitelja u Dokumentaciji o nabavi ev. broj 8-19-VV-OP:
• zahtjevi za osiguravanje digitalne pristupačnosti (Dodatak 3. Zahtjevi za osiguravanje pristupačnosti digitalnih obrazovnih sadržaja)
• tehnički zahtjevi za multimedijske i interaktivne elemente (Dodatak 1. Tehnička specifikacija, poglavlje 3.5.).

Povratne informacije i podaci za kontakt

Sve upite vezane uz pristupačnost e-Škole DOS-a Latinski jezik 1 korisnici mogu uputiti Službi za korisnike (Helpdesk).

CARNET-ov Helpdesk možete kontaktirati:
• e-poštom: helpdesk@carnet.hr
• telefonom: +385 1 6661 555
• telefaksom: +385 1 6661 630
• putem CARNET-ove službene Facebook stranice
• poštom: CARNET-ova Služba za podršku korisnicima, Josipa Marohnića 5, 10000 Zagreb.

Radno vrijeme CARNET-ovog Helpdeska je od ponedjeljka do nedjelje od 8 do 22 sata.

CARNET je dužan na upit, obavijest ili zahtjev korisnika vezano uz osiguravanje pristupačnosti odgovoriti u roku od 15 dana od dana primitka obavijesti, odnosno zahtjeva ili ga u istom roku, uz detaljno obrazloženje razloga koji zahtijevaju odgodu, obavijestiti o naknadnom roku u kojem će odgovoriti na korisnikovu obavijest ili zahtjev. U skladu s uobičajenim radom svog Helpdeska, CARNET će nastojati odgovore na upite obraditi unutar dva radna dana.

Inspekcijski nadzor

Tijelo nadležno za praćenje usklađenosti mrežnih stranica i programskih rješenja za pokretne uređaje tijela javnog sektora sa zahtjevima pristupačnosti i nadzor nad provedbom Zakona o pristupačnosti je Povjerenik za informiranje Republike Hrvatske.

U slučaju nezadovoljavajućih odgovora na obavijest ili zahtjev za povratnim informacijama o pristupačnosti ovog e-Škole DOS-a, korisnici se mogu obratiti Povjereniku za informiranje putem telefona broj +385 1 4609 041 ili putem elektroničke pošte: pristupacnost@pristupinfo.hr.