1.6

Pojava i razvoj života na Zemlji – ponavljanje

Moći ću:
  • istražiti kako je nastao život i kako se razvijao do danas
  • argumentirati da je današnja raznolikost živog svijeta postupno oblikovana evolucijom
  • demonstrirati klasifikaciju organizama prema različitim kriterijima
  • usporediti načine ishrane i dobivanja energije u živom svijetu.

Uvod

Rasporedite se u skupine po pet učenika i zaigrajmo kolo-naokolo. Svatko od vas bi određenom bojom u blok (ili notepad) trebao zapisati što zna o evoluciji. Zapisujte svoja pojašnjenja i primjere jedan po jedan izmjenjujući se u smjeru kazaljke na satu. Nemojte ponavljati već zapisano. Kada vam ponestane ideja, predajte svoj list/blok. Kada sve skupine završe – razmijenite svoje bilješke sa susjednom grupom i usporedite zapisano.

Na početku se dogodio prasak, a ostalo je povijest

Danas ćete vi biti ti, koji će prezentirati/ponoviti određene etape u razvoju svemira, Zemlje i života na njoj. Nasumičnim odabirom rasporedite se u skupine po šest učenika. Svaka skupina treba odabrati jednu fotografiju. Prvo bi svatko pojedinačno trebao promisliti što zna o navedenoj pojavi/procesu, a kasnije unutar svoje skupine navesti uočeno i raspraviti o tome.

Slika 1. Slika se sastoji od 4 fotografija. Prva fotografija prikazuje veliki prasak narančasto- plave boje. Druga fotografija prikazuje razdoblje nastanka Zemlje. Na slici je Zemlja prikazana kao okrugla i užarena planeta. Treća fotografija prikazuje velike promjene na Zemlji u obliku tri velika brda iz kojih izlazi veliki sivi gusti dim. Četvrta fotografija prikazuje nastanak života u moru. Na slici je prikazano more i sivo- smeđe drvo.
Slika 1. Big Bang, Zemlja, Kemijska evolucija, Biološka evolucija

Nakon što ste usporedili svoja znanja, rasporedite se u nove skupine od četiri učenika. Svaki bi učenik trebao biti stručnjak za jednu od pojava/procesa koje su prikazane fotografijama. Pojasnite svojim kolegama svoje područje istraživanja i odgovorite na potencijalna pitanja.

Geološka doba

Okušajte se u igrama na sreću i pojasnite razvoj skupina kroz geološka doba. Možete igrati u manjim skupinama ili napraviti razredni turnir. Izbor je na vama. Sretno!

Dokazi evolucije

Raspravimo malo o dokazima evolucije. Pred vas postavljamo četiri teze/pretpostavke. Kliknite na polja, otkrijte teze, promislite o njima i odaberite koju od navedenih teza želite obraniti. Raspravite o svojim argumentima sa svojim istomišljenicima, ali još važnije, i s onima koji ne dijele vaše mišljenje.

Klasifikacija organizama

Kao što smo već spominjali, organizmi se mogu klasificirati prema različitim kriterijima. Neka svatko od vas na papiriće napiše nazive deset različitih vrsta.

Podijelite se zatim u skupine i klasificirajte navedene organizme (približno ćete ih imati 30-40 ovisno o preklapanju vrsta koje ste zapisali) prema jednom od zadanih kriterija.

Kriteriji koje mi predlažemo su: aerobni i anaerobni organizmi, autotrofni i heterotrofni organizmi, kralježnjaci i beskralježnjaci, zaštićene i obične vrste. Vi, naravno, možete dodati i neke svoje kriterije na temelju kojih želite klasificirati organizme. Ili, ako se osjećate kreativnije, izradite dihotomski ključ za klasifikaciju.

Za kraj…

Nastanak eukariotske stanice pojašnjava se teorijom endosimbioze. Prema njoj, tijekom prekambrija prokarioti nalik mitohondrijima i kloroplastima ušli su u jednu veću stanicu i tamo se nastanili. Kao jedan od glavnih dokaza navodi se činjenica da oba ova stanična tjelešca sadrže svoju nukleinsku kiselinu. Promislite i obrazložite važnost toga dokaza.